De șarpele acela cu un ochi galben vreau să vă vorbesc.
S-a târât într-o zi dinspre colțul casei și s-a încolăcit în covor, printre desene.
Așa de bine, încât toți prietenii care îmi intrau după aceea în cameră calcau pe el, când în sus și când în jos, fără ca el, șarpele să dea vreun semn.
Ciudat, nu ?
Am măturat covorul, l-am bătut cu palma, cu bățul, l-am spălat cu oțet și foi de varză.
El nu se clintește.
Ochiul, doar ochiul galben al șarpelui mă urmărește insistent și mustrător.
Știu tot timpul că este acolo dar nu înțeleg de ce.
Paznic, prooroc, stâlp între lumi ?
Cert este că de când îl am, nu mai sunt singură.
Tot ce mă înconjoară mă fascinează, în așa măsură, încât Timpul îmi lunecă pe sub degete, fără putința de a-l opri ca să-mi dedic mie însămi, măcar o secundă.
Fug pe lângă Timp spre inevitabilul Început. . .
Nenorocitul ăsta de șarpe m-a învățat să aștept trăind, sau, mai degrabă, m-a pedepsit să aștept trăind, fără nimic material, palpabil.
Ochiul galben al șarpelui meu este cea mai concretă dovadă că exist.
Și-atât !
Din covor n-a mai rămas decât urzeala.
Șarpele este întreg, tânăr, ia Ochiul său, mai viu ca niciodată.
Mai am ceva bani cu care aș cumpăra un cuțit, să-l pot destrăma și ucide.
Mi-e lehamite și-am obosit.
N-am reușit . . .
Adaugă un comentariu
Omul și șarpele sunt văzuți uneori ca rivali, alteori complementari, în sensul că omul poartă în sine ceva din făptura șarpelui, care nu poate fi înțeles doar ca principiu al binelui sau al răului, deoarece el poartă în sine ambele valențe. Nu ai cum scăpa de șarpe. Și nu doar tu, cu toții nu avem cum scăpa. E parte din noi. Iar tu ai prins această idee atât de bine în prozopoemul tău, Monica...
Mulțumesc mult, Mihaela
E drept, scriu mai degajat în felul acesta.
Monica, încântată de ce am citit, genul ăsta ți se potrivește. Am citit pe nerăsuflate, textul curge firesc, acaparant , felicitări!
ai un typo: "ia Ochiul său" " iar Ochiul său" cred că ai vrut să scrii
drag,
Mihaela
Punctual comentariu. Vede o altă fațetă a mesajului
pe care am vrut sa îl transmit
Mulțumesc, Nikol !
,,Fug pe lângă Timp, spre inevitabilul Început" îmi pare ca o regăsire dramatică, prin intermediul șarpelui, poate chiar neconștientizată, cu femeia primordială, cu Eva din fiecare femeie. E ca o luptă între fascinație, dorința de a anula realitatea, păcatul primordial și acceptare. Mi-a plăcut textul. Îmi aduce aminte de Șarpele lui Mircea Eliade.
Drag,
Nikol
Dle Katin, ați expus exemplar tema șarpelui, din varianta mea, oarecum proză lirică !
Vă mulțumesc mult !
Alex, sunt încă în negocieri cu el, șarpele. Mulțumesc pentru încurajare !
Pentru trecereeși apreciere, mulțumesc, Manuela !
Legenda șarpelui casei sau a șarpelui străjer face parte din legendele românilor... Și Marin Sorescu are o poezie dedicată lui. Dar nu-l ucide că nu e de bine! Mai bine că n-ai reușit!
este un mod inedit de a aborda poemul daca nu ma insel ,este interesant chiar daca uneori versul prea lunga ne impinge spre o proza lirica mai curand ,tema pe langa o conotatie biblica are in ea obsesivul tabu al sarpelui indestructibil ,intre femeie si reptila exista o l egatura a unei acceptari tacite ,este acea intelepciune pe care el o poseda , o anume atractie nu neaparat malefica:
Ochiul, doar ochiul galben al șarpelui mă urmărește insistent și mustrător.
Știu tot timpul că este acolo dar nu înțeleg de ce.
Paznic, prooroc, stâlp între lumi ?....de aici incepe construirea unui mit necesar spatiului afectiv nesatios de noi trairi....
cu pretuire!
Foarte ingenios, cu o imagistică interesantă! Felicitări!
ION LAZĂR da COZA - scriitor
VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”, membră UZPR
ADMINISTRATORI-EDITORI
SOFIA SINCĂ - prozatoare
GABRIELA RAUCĂ - poetă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”, membră UZPR (redactor promovare cultură media)
ADA NEMESCU - poetă, artist plastic
CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ (redactor promovare cultură media)
AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - prozatoare
MIHAELA POPA - poetă
PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor
BOLACHE ALEXANDRU - poet
MIHAI KATIN - poet
GRIG SALVAN - prozator, cantautor
Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:
1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie.
Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la:
RO45CECEB00008RON1057488
titular cont: LAZAR VASILISIA
(CEC Bank)
*
Pentru anul trecut au donat:
Gabriela Raucă - 400 Euro
Monica Pester - 600 Lei
Nuța Crăciun - 220 Lei
Maria Chindea - 300 Lei
Tudor Cicu - 300 Lei
Elisabeta Drăghici - 200 Lei
***
Pentru acest an au donat:
Maria Chindea - 200 Lei
Monica Pester - 300 Lei
© 2024 Created by Ion Lazăr da Coza. Oferit de
Embleme | Raportare eroare | Termeni de utilizare a serviciilor
Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru al ÎNSEMNE CULTURALE !
Alătură-te reţelei ÎNSEMNE CULTURALE