pe pământ a trecut înfioratul aprilie
melcii pe pajiști au ieșit din cochilie
a trecut cocorul peste grâul meu verde
prin mine o primăvară grăbită se pierde

în mâluri s-au prăsit insecte și pești
cu rouă se adapă ochii mei lumești
s-a-mbrăcat în verde mătase și balta
ca lumea ce s-a dus nu va mai fi alta

soarele s-a dus și s-a pierdut în abis
de soare m-am prins ca o floare de-un vis
aprilie a trecut... așa cum am zis...
ca el și eu voi trece... așa cum e scris

Vizualizări: 240

Adaugă un comentariu

Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru al ÎNSEMNE CULTURALE !

Alătură-te reţelei ÎNSEMNE CULTURALE

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Mai 11, 2021 la 5:39am

Rectific: Lucian Blaga! Evident! :) Scriam sub oboseala nopții... :)

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Mai 11, 2021 la 5:36am

Deci, discutăm ”în paralel”, vorbi aceeași limbă dar limbaje diferite :) Ce spun eu - cu exemple - și ce spuneți dvs. fără să țineți seama de sutele și miile de exemple din poezia mai veche ori mai nouă. Vasilisia Lazăr, revin, versul ”liber” e liber de măsură, ritm accent dar este cu rimă - revedeți miile de exemple - cel ”alb” este inclusiv fără rimă, deci ”absolut liber” de orice constrângere, asta e o chestiune de mult încetățenită și practicată ca atare. Nu mai revin cu definiții că sunt suficiente pe net. Pentru d-l Valerian Bedrule revin doar cu unul dintre cele mai frumoase exemple din poezia română modernă, o bijuterie literară a lui Octavian Blaga care răspunde întrebării d-sale: ” Vers liber cu rimă împerecheată și cu strofe precise, a câte patru versuri fiecare?” Da! Iată cât de frumos sună în versuri libere, cu rime și strofe de... patru versuri ”Catrenele fetei frumoase” 

I.

Deoarece soarele nu poate să apună
fără de a-şi întoarce privirea după fecioarele
cetătii, mă-ntreb:
de ce-as fi altfel decât soarele?

II
O fată frumoasă e
O fereastră deschisă spre paradis.
Mai verosimil decât adevărul
e câteodată un vis.

III
O fată frumoasă e
lutul ce-şi umple tiparele,
deşăvârsindu-se pe-o treaptă
unde poveştile aşteaptă.

IV
Ce umbră curată
aruncă-n lumină o fată!
E aproape ca nimicul,
singurul lucru fără de pată.

V
O fată frumoasă e
a traiului cerişte,
cerul cerului,
podoabă inelului.

VI
Frumuseţe din frumuseţe te-ai ivit
întruchipată fără veste,
cum "într-o mie şi una de nopti"
povestea naşte din poveste.

VII
O fată frumoasă e
o închipuire ca fumul,
de ale cărei tălpi, când umblă,
s-ar atârna ţărna şi drumul.

VIII
O fată frumoasă e
mirajul din zariste,
aurul graiului,
lacrima raiului.

IX
O fată frumoasă e
cum ne-o arată soarele:
pe cale veche o minune nouă,
curcubeul ce sare din rouă.

X
Tu, fată frumoasă, vei rămânea
tărâmului nostru o prelungire
de vis, iar printre legende
singura adevărată amintire.

Iar cu aceasta propun să punem punct acestei discuții care nu va duce la nimic util... :) 

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Mai 5, 2021 la 5:24pm

Versul liber este acel vers care nu se supune niciunei structuri regulate, nu are metru, rimă și nu este încadrabil în strofe. Unde ați găsit dstră că ar avea rimă?! El se opune versului tradițional, pentru că acesta respecta un număr fix de silabe în fiecare vers și un număr fix de versuri în fiecare strofă. Este parțial sinonim cu un alt termen literar, vers alb, cu precizarea că acesta din urmă are totuși un picior metric.

Deci versul alb are totuși picior metric, versul liber nu are nici unul dintre elementele prozodice. Să zicem că are un anume ritm interior. Cred că ar trebui să vă clarificați această latură a teoriei poetice...

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Mai 4, 2021 la 10:37pm

:) Deja m-am obișnuit cu un anume ”fixism” când e vorba de unele dintre poezii. Există poezie clasică, cu prozodie riguroasă, dar și poezie modernă, rimată dar nu și ritmată după un șablon strict. Acesta e cazul de față. Nu înțeleg de ce s-ar vrea siluirea unei poezii moderne după canoanele celei clasice! Scriu poezie clasică, respect canoanele prozodice în cazul ei! Dar scriu și poezie modernă în VERS LIBER, ca în cazul de față, (a nu se confunda cu VERS ALB care nu numai că n-are ritm, măsură, picior metric etc. dar nu mai are  nici rimă și versurile sunt foarte diferite ca lungime!) Iată cu definesc unii versul liber modern: ”

În versul liber, rima, ritmul și măsura sunt aplicate după voie. Anticipat de Grigore Alexandrescu în fabulele sale, versul liber este cultivat de poeții simboliști, care contestă monotonia ritmică a poeziei tradiționale. Ceea ce urmăresc ei este renunțarea nu la ritmul în sine, ci la ritmul rezultat din aplicarea consecventă a unor formule metrice repetitive. Experiența simbolistă a versului liber a fost apoi continuată de către poeți.” Sau: ”

versul liber = este acel vers care nu se supune unei structuri regulate, nu are metru sau nu este încadrabil in strofe, este vers cu rima.” Pentru a deschide orizontul discuției vă recomand să recitiți poeziile lui Tudor Arghezi, majoritatea în vers liber! :) De asemenea, dintre cei actuali, vă recomand pe unul dintre cei mai mari poeți români contemporani, Constantin Preda: https://constantinpreda.wordpress.com/poezii/  Dar ca exemple am putea da zeci și zeci de poeți, mai vechi ori mai noi :)

Comentariu publicat de Valeria Merca pe Mai 4, 2021 la 6:51pm

Nu, nu e vorba de  existența unui „spirit de turmă” în comentarii, dar și eu simt lipsa prozodiei. :) E doar o părere personală. Poate ar fi ieșit altfel dacă ai fi renunțat de tot la rimă. :)

Comentariu publicat de Sofia Sincă pe Mai 4, 2021 la 9:16am

Dragă, Grig sunt de acord cu Valerian Bedrule. Poezia clasică este valabilă doar cu prozodie. Fără? Da: poezia cu vers liber, fără ritm, fără rimă sau cu rimă pe ici, pe colo, fără strofe organizate, cea mai adorată de mine. Însă dacă citesc o poezie clasică, mă împiedic mult la ritmul incorect și pierd tot: mesaj, descriere, figuri de stil.

Însă este voia autorului.

Sofi

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Mai 2, 2021 la 11:55pm

Valerian Bedrule, e o poezie... fără prozodie! :) Cum se scrie mult în poezia modernă, există încă de la autoriii din secolul trecut această manieră a versului liber, cu rimă, dar fără măsură strictă a silabelor, fără ritm egal și fără accent obligatoriu. În principiu eu sunt adeptul prozodiei clasice, care dă un farmec și o incantație deosebită versurilor dar... nu o consider obligatorie ci opțională de la caz la caz... :) 

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Mai 2, 2021 la 11:51pm

Gabriel Cristea, mulțumesc! Sărbători luminate îți doresc!

Comentariu publicat de gabriel cristea pe Mai 2, 2021 la 10:32am

Minunat poem! Sărbători cu soare!

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Costel Zăgan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Erezia îngerului cu o singură aripă a utilizatorului Costel Zăgan
cu 1 oră în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog vorbind despre felul în care arăți a utilizatorului petrut dan
cu 3 ore în urmă
Utilizatorului Stanescu Valentin îi place postarea pe blog În spatele soarelui a lui Nikol MerBreM
cu 11 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog În spatele soarelui a utilizatorului Nikol MerBreM
cu 11 ore în urmă
Utilizatorului petrut dan îi place postarea pe blog Sonetul călătorului a lui Răduță If. Toader
cu 11 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Sonetul călătorului a utilizatorului Răduță If. Toader
cu 11 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog precum un sticlar ce modelează obiecte cu respirația sa controlată a utilizatorului petrut dan
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Sonetul călătorului a lui Răduță If. Toader
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog locuiesc deasupra unui supermarket chinezesc a lui Nuta Craciun
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog În spatele soarelui a lui Nikol MerBreM
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Lacrimi a lui Vasilisia Lazăr
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Nimic nu e visare a lui gabriel cristea
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Aştepţi tăcut să te întorci acasă a lui Camelia Ardelean
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Lună destrămată a lui Camelia Ardelean
cu 12 ore în urmă
Postare de log efectuată de Stanescu Valentin
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Sonetul e-o mătase deşirată a lui Camelia Ardelean
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Cu traista-n băţ am pribegit prin lume a lui Camelia Ardelean
cu 12 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog VALENTA azi de ziua ta a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Mai lasă-mă o vară (sonet) a lui BOTICI GABRIELA
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog Figuri de lut (sonet) a lui BOTICI GABRIELA
cu 13 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor