Adam izgonitul din Rai

Colindând singur marginea lumii

Cu toate vorbele înconjurându-l şi păsările răului departe strigând că nu au ţărm

Adam însinguratul

Cu toate iubirile deschizând cărţile stelelor să murmure

Cuvântul lacrima ori durere

Şi păsările trădării

Ţipând la orizont că nu au cuiburi

Adam nefericitul

Punând întrebări

Şi nici un val nu răspundea doar nisipul îi sărută urmele

Şi undeva la răsăritul lunii

Păsările femei cântau jalnic

Că încă nu au ochi şi zboară de o mie de ani

Până când Adam căzu în visul adânc

Din care buzele lor aflară sărutul

Cu care se desface sufletul din care muşcăm şi astăzi

Înfometaţi de atâta singurătate

Doar el

Adam neînţelesul

Aşteaptă să ne ridicăm păsări la porţile nopţii

Căci poate i se va deschide

Sau măcar noi o clipă

Să trecem în zbor pe acolo...

 

Vizualizări: 109

Adaugă un comentariu

Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru al ÎNSEMNE CULTURALE !

Alătură-te reţelei ÎNSEMNE CULTURALE

Comentariu publicat de Nikol MerBreM pe Martie 29, 2024 la 10:03am

Domnule Katin, dacă zâmbiți, zâmbesc :) și mă simt datoare cu un răspuns. Spun mereu, cititorul vede fața de către el a poemului. L-am asociat cu izgonirea lui Adam din Rai și de aici, cu îndepărtarea acestuia de Dumnezeu, zbuciumul lui, condiția căzută (a lui Adam și a noastră), dar eu n-am văzut niciun eretic :)), ci doar un căutător. Dincolo de asta, sigur că cel ce creează are propria lui percepție despre lume, cititorul la fel. Adamul văzut de mine este supus frământărilor din starea lumească de însingurare, fără a mai beneficia de prezența percepută a lui Dumnezeu, de care se bucura înainte de cădere. Despre veșnicie am scris tot din perspectiva ortodoxă, de asta spuneam că deși suntem adesea adoratori ai efemerității acestei lumi, toți vom intra în veșnicie, diferit e doar locul în care o vom petrece și acesta depinde de acțiunile noastre. Comentariul meu era despre condiția umană așa cum o văd eu, plecând de la Adam izgonitul. Ce se înțelege nu știu exact :), dar uite că am mai scris încă un comentariu mult prea lung, promit să mă temperez! :). Nu înainte de un P.S. :) care subliniază încă o dată cât de diferite sunt fețele pe care cititorii le așază pe poemele noastre: ultima parte, în care Adam așteaptă să ne ridicăm și să i se deschidă iar ușa raiului (și mai întâi ușa iadului ori doar a temniței însingurării sale), m-a dus un pic cu gândul și la o altă variantă a ușii (cea a sufletelor noastre) și la o altă variantă a lui Adam, cea curată, hristică, cea care ne așteaptă să ne ridicăm. Iertare dacă prin modul meu de a percepe lucrurile impietez în vreun fel intenția poemului! 

Cu drag,

Nikol

Comentariu publicat de Mihai Katin pe Martie 28, 2024 la 5:20pm

lui NIkol MerBreM

Poemul reușește să transmită senzația chinuitoare a unei veșnicii fără Dumnezeu. Cum spunea un părinte, veșnicia nu e opțională.   m-am  amuzat  vazandu-ma  in  ipostaza unui   eretic  dar   gura   ca si   mintea  pacatosului   graiesc  multe....imi  asum  aceasta  kenoza rationala  nedorita...

da,vesnicia  nu  este  optionala  dar   nu  ne  apartine  ,avem  doar  sansa  de a putea  intra  in  vesnicie  iar  aici   ,in  limburile  pamantene  exersam  doar   foarmulele  trecerii...

multumesc  mult pentru   cel   mai  amplu   comentariu  pe care umilele mele poemele    l-au   cunoscut!

Comentariu publicat de Nikol MerBreM pe Martie 27, 2024 la 8:54am

Dureroasă și chinuitoare este această perspectivă a lui Adam, starea căzută, departe de Dumnezeu. Nu știu dacă poemul are ca sursă chiar credința ortodoxă sau doar o abordare filozofică generală a simbolisticii adamice, însă pe mine m-a dus cu gândul la evanghelia din Duminica izgonirii lui Adam din Rai, Duminica de dinaintea începerii Postului Paștilor. Pregnantă îmi pare ideea de depărtare de Dumnezeu, Dumnezeu nu este pomenit deloc în aceste versuri, însă este simțit tocmai prin însingurarea lui Adam, perpetuată în noi. Apoi nici urmă de Eva (poate doar păsările femei), nici urmă de șarpe (poate doar păsările răului), doar singurătate, ca și cum am înțelege din nou, ne naștem și murim singuri, plătim singuri izgonirea din Rai, indiferent de câte ,,Eve" ni s-au născut în coastă, într-un somn greu, ori câte glasuri de șerpi ne-ar fi ispitit în pustiu. Adam are lumea promisă de șarpe, înțelege acum binele și răul, dar ce folos, căci lumea este o însingurare, în lipsa lui Dumnezeu. Poemul reușește să transmită senzația chinuitoare a unei veșnicii fără Dumnezeu. Cum spunea un părinte, veșnicia nu e opțională. Dar cred că noi, prea căzuți și împătimiți în lumea aceasta, mai aberăm uneori, poate într-o ignoranță ridicolă, cum că ar fi, abandonând până și dorul de Dumnezeu, vânzându-l la prețul de nimic al ăstei lumi. Ne rămâne totuși liberul arbitru, prin care alegem, zilnic, conștienți sau nu, felul de veșnicie. Un poem bun, cu rost de meditație!
Drag,
Nikol

Comentariu publicat de bolache alexandru pe Martie 27, 2024 la 3:07am

O poezie care te ademenește să te identifici cu Adam... Bărbatul este vlăstar din osul lui Adam...

Comentariu publicat de petrut dan pe Martie 24, 2024 la 9:05am

O analiză prin care mulți ar putea să treacă sau pe care ar vrea să și-o facă, depinde de ce-și doresc, dar pe mine ca și cititor mă pune pe gânduri, un poem de meditare și acceptare sau nu, mi-a plăcut, cu stimă!

Comentariu publicat de Floare Arbore pe Martie 24, 2024 la 2:45am

din profunzimea poemului țâșnește la lumină ideea că păcatul originar este cea mai dulce, mai înțeleaptă întâmplare petrecută în rai. sincere felicitări dragă Mihai.

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Martie 22, 2024 la 10:19pm

Parcă prea s-a scris despre Eva. Trebuia să scrie cineva și despre bietul Adam însiguratul, nefericitul, neînţelesul... Oare chiar așa să fie? :)

Iar despre izgonirea din Rai, eu zic că e mult mai bine că s-a întâmplat (dacă s-a întâmplat). Comentariul lui Grig completează foarte bine ce vreau să spun.

Poemul curge bine, l-am citit cu drag!

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Martie 22, 2024 la 10:23am

Căderea în păcat și izgonirea din Rai sunt teme eterne ale spiritului speculativ omenesc, mereu întoarse pe toate fețele de către cei înclinați spre reflecție și discurs ideatic. Se deplânge păcatul originar, se acuză Eva și șarpele, se lamentează omul pentru pedeapsa divină: intrarea în lumea efortului fizic, suferinței și morții. Ori cred că abia atunci începe Viața cu adevărat, cu tot ceea ce reprezintă esența și seva ei: iubirea fizică, creșterea și înmulțirea, trăirea intensă a plăcerii și dragostei, suferința fiind singura care dă sens și semnificație bucuriei și fericirii, chiar moartea care împlinește viața, căci altfel ea s-ar scurge fără determinare în timp, căzând într-un imens plictis, oboseală și lehamite.

Lăsând la o parte considerentele teoretice, poemul are o magie biblică transfigurată literar într-un vis hieratic cu Adam alergând singuratic, păsări țipând și lacrimi curgând, cu întrebări fără răspuns și îndoieli dureroase.

Comentariu publicat de BOTICI GABRIELA pe Martie 22, 2024 la 9:46am

Minunat! Vă mulțumesc.

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Martie 21, 2024 la 2:26am

Domnule Stănescu, eu cred că veșnicia, dacă există, e o mare plictiseală. Să stai o veșnicie în Rai să faci ce? Că cea din Iad chiar nu e de dorit.

Revin.

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

Zile de naştere

Astăzi nu este ziua de naştere a nimănui

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Pop Dorina a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog treceri a utilizatorului nicolae vaduva
cu 10 minute în urmă
Utilizatorului Pop Dorina îi place postarea pe blog treceri a lui nicolae vaduva
cu 12 minute în urmă
Pop Dorina a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog se scutură o primăvară peste noi a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 15 minute în urmă
Utilizatorului Pop Dorina îi place postarea pe blog se scutură o primăvară peste noi a lui Vasilisia Lazăr
cu 15 minute în urmă
Pop Dorina a contribuit cu răspunsuri la discuţia Suveica a utilizatorului bolache alexandru
cu 21 minute în urmă
Lui Pop Dorina i-a plăcut discuţia Suveica a lui bolache alexandru
cu 21 minute în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog din cartea cu tine a utilizatorului petrut dan
cu 2 ore în urmă
Costel Zăgan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Instigare la dor a utilizatorului Costel Zăgan
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Culiţă Ioan Uşurelu îi place postarea pe blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Culiţă Ioan Uşurelu îi place postarea pe blog pentru atât de adâncă dragostea ta a lui petrut dan
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Culiţă Ioan Uşurelu îi place postarea pe blog din cartea cu tine a lui petrut dan
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Culiţă Ioan Uşurelu îi place postarea pe blog Cu-aripi de ierburi nalte și descânt - vilanelă* (pastorală) a lui gabriel cristea
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Culiţă Ioan Uşurelu îi place postarea pe blog se scutură o primăvară peste noi a lui Vasilisia Lazăr
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog se scutură o primăvară peste noi a lui Vasilisia Lazăr
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Denisa Curea-Popa îi place postarea pe blog E cald și-mbietor la tine-n casă a lui Manuela Munteanu
cu 8 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Instigare la dor a utilizatorului Costel Zăgan
cu 10 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog n-am să deranjez niciodată aerul, ca tine, a utilizatorului Maria Mitea
cu 11 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Scrinul abulic a utilizatorului chindea maria elena
cu 11 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog treceri a utilizatorului nicolae vaduva
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Vasilisia Lazăr îi place postarea pe blog gutui în floare (valentă) a lui Stanescu Valentin
cu 16 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor