Apus de soare
Cum era puţin distrat,
Domnul Soare şi-a vărsat,
Înainte de culcare,
Spectrul tot, la întâmplare.
Însă rău nu i-a părut,
Fără veste-au apărut
Pete roşii pe azur,
Pete galbene, în jur,
Albe şi portocalii,
Verzi şi multe sinelii….
S-a-ntâmplat pe cer să treacă
Nişte nori cu chef de joacă
Şi, văzând aşa risipă,
Au pictat şi ei în pripă
Nişte pete cam ciudate,
Din culori amestecate.
În vopsele s-au stropit,
Până când au obosit,
După-aceea se priveau
Ca și cum nu se știau.
Parcă s-ar fi speriat,
Cu leşie au spălat
Bolta cerului, îndată.
N-a rămas măcar o pată!
Soarele, când a văzut
Bolta, nu i-a mai plăcut,
Chiar de nu avea vreo vină:
-Prea curată şi senină!
S-a gândit, a socotit
Şi a scos din loc dosit
O cunună de beteală,
Mare, parcă ireală,
Şi, cu grijă a gătit
Bolta, care i-a zâmbit:
-Dormi în pace, dragul meu,
Eu te voi veghea mereu!
Adaugă un comentariu
Din nefericire, domul da Coza, daca nu as fi citit-o, am ascultat-o de n ori, inca din copilarie, la emisiunile de teatru radiofonic, emisiuni care se transmiteau foarte frecvent, impreuna cu intreaga trilogie. Oricum, a fost in programa scolara, deci nu puteam sa nu o citesc . Nu stiu ce mi s-a intamplat, sigur trebuie sa invat ceva din aceasta gafa si voi invata. Pana atunci, am platit deja cu niste ore de nesomn. Nu va doresc nimanui sa treceti prin asa ceva. Dar va asigur ca sunt dispusa sa accept orice observatie, din partea oricui vine.
Împărtășesc părerea autoarei cum că Delavrancea nu are © pe Apus de soare, totuși, pentru originalitate, să evităm.
La bibliotecă:
- E bună cartea asta?
- Nu știu.
- Cum, ca bibliotecară, n-ați citit toate cărțile?
- Și ce, dacă eram farmacistă, trebuia să gust toate pastilele?
da Coza
Intr-adevar, am facut o greseala impardonabila! Nu am cum sa ma scuz!
Apoi, majoritatea celor care citesc aceasta poezie poate nici nu au habar de romanul marelui scriitor. Da, ai dreptate aici.
Pe asta ai mizat? Iartă-ne Doamne, că nu știm ce vorbim uneori! Iartă-ne! Dar, nici nu știu de ce mai întreb... Știi? Apus de soare, nu este un roman, ci o piesă de teatru care s-a învățat la școală. Am învățat-o și eu, și a învățat-o și nepotul meu, în liceu și care are actualmente 25 de ani. Mulți actori au concurat să-i dea cât mai multă valoarea personajului principal, Ștefan cel Mare.
Să-ți spun o întâmplare: când am vizitat eu casa memorială a lui Creangă, prin 1985, am găsit pe cartea de impresii scris: mi-a plăcut foarte mult casa marelui poet, I.Creangă... Ce zice de asta?
Oricum m-ai lăsat fără cuvinte. Nu mă așteptam, să nu fi deschis, măcar acum Apus de soare, după atâta vorbărie și să-ți dai seama că nu e roman. Ești bibliotecară. Dacă tăceai, filosof rămâneai!
Iar referitor la premiu, da, dacă nu te duci în Italia, să plătești un hotel pentru o noapte, cel puțin, nu vei vedea premiul... Asta ca să cunoști actul mercantil al unui concurs din Italia, ținut chiar de românii de acolo...Ce-i interesează pe ei de Delavrancea, de Apus de soare, când ies bani... De fapt, văd, că nici pe noi, cei care deschidem o cartea, mai scriem... nu ne interesează. Ce să mai zicem de ei.
Cu multă dezamăgire,
Sofi
Multumesc pentru comentarii. Mentionez ca poezia face parte din volumul "Rapsodia naturii", ( Nu reiese de nicaieri ca acesta e si titlul volumului) iar titlul a vrut sa fie doar al unui pastel. Cred ca nimeni nu greseste daca descrie pur si simplu un apus de soare. Ar insemna sa rezervam noi, romanii, aceste doua cuvinte doar lui Delavrancea, sau sa punem ghilimele de câte ori il folosim. Și mi se pare ca le folosim destul de des. Imi cer scuze, dar nu cred ca e cazul. Nu incape nicio comparatie intre opera lui Delavrancea si o simpla poezie. Apoi, majoritatea celor care citesc aceasta poezie poate nici nu au habar de romanul marelui scriitor. Mie chiar nu mi se pare deloc impunator titlul poeziei, am vrut sa exprime conținutul acesteia. Dar este doar umila mea părere.
Referitor la concurs, in niciun caz nu vad un interes mercantil cand este vorba de persoana mea. Iar concursul este organizat de romanii din Italia, din cate am inteles, juriul fiind alcatuit din scriitori romani, sau și din scriitori romani. Chiar nu stiu amanunte, doar am aflat de concurs si am trimis un e-mail cu poezia. Cat despre premiu, in niciun caz nu voi merge pana in Italia doar pentru el. Imi cer scuze daca gandesc altfel decat dv., poate ca pentru faptul că scrierile mele se adreseaza copiilor, gândirea mea nu merge atat de departe ca a dv. Dar imi prind bine comentariile dv., deoarece ma mai pun pe ganduri. Multumesc inca o data, va asigur de toata pretuirea mea.
Un scenariu liric care te prinde prin năzdrăvăniile protagoniştilor. Felicitări pentru premiu! Atenție, din câte ştiu, cine nu se prezintă în Italia, să-şi ridice premiul, îl pierde. Succes şi zâmbet precum bolta din poezie!
Felicitări pentru premiu!
Însă italienii ar fi putut să uite de Ștefan cel Mare al nostru și de Delavrancea sau poate nu au știut niciodată. Ei trebuie să acorde premii și mai știm și noi cum se acordă pe acolo premiile. Ei au mai întâi, și mai întâi interesele lor financiare... Totul la ei este mercantil. Nici o aluzie pentru premiul tău.
Dar tu, am înțeles că lucrezi într-o bibliotecă, precis nu ai uitat. Prin urmare este o impietate și chiar plagiat faptul de a folosi denumirea unei opere, numele unui mare dramaturg pentru niște poezioare de copii. Mai ales că ai denumit volumul așa...
Și apoi, pe mine nu mă interesează unde au concurat poeziile tale, eu le-am văzut acum prima dată și comentez așa cum simt, și din ceea ce știu.
Cu respect,
Sofi
CLASSIFICA FINALE PREMIO “CITTA’ DEL GALATEO”
.........................................................
POETI DELLA ROMANIA
PODIO
.......................................
Am observat că pui titluri impunătoare poezioarelor tale... Nu știu dacă se potrivesc, la poezii cu vers scurt, simpluțe, pentru copii. Apus de soare este o dramă istorică, imensă, apreciată și apreciabilă, o piesă a lui B.Ș. Delavrancea, care descrie episoade din viața și moartea lui Stefan cel Mare. Cred că trebuia cel puțin să pui în ghilimele. Apoi, la anterioara... Regrete tardive. Din nou nu se potrivea nici cu exprimarea unui copil și nici cu versurile de sub ea.
Poezia pentru copii, merge.
Sofi
ION LAZĂR da COZA - scriitor
VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”, membră UZPR
ADMINISTRATORI-EDITORI
SOFIA SINCĂ - prozatoare
GABRIELA RAUCĂ - poetă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”, membră UZPR (redactor promovare cultură media)
ADA NEMESCU - poetă, artist plastic
CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ (redactor promovare cultură media)
AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - prozatoare
MIHAELA POPA - poetă
PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor
BOLACHE ALEXANDRU - poet
MIHAI KATIN - poet
GRIG SALVAN - prozator, cantautor
Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:
1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!
Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie.
Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la:
RO45CECEB00008RON1057488
titular cont: LAZAR VASILISIA
(CEC Bank)
*
Pentru anul trecut au donat:
Gabriela Raucă - 400 Euro
Monica Pester - 600 Lei
Nuța Crăciun - 220 Lei
Maria Chindea - 300 Lei
Tudor Cicu - 300 Lei
Elisabeta Drăghici - 200 Lei
***
Pentru acest an au donat:
Maria Chindea - 200 Lei
Monica Pester - 300 Lei
© 2024 Created by Ion Lazăr da Coza. Oferit de
Embleme | Raportare eroare | Termeni de utilizare a serviciilor
Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru al ÎNSEMNE CULTURALE !
Alătură-te reţelei ÎNSEMNE CULTURALE