În toată casa e larmă de nedescris şi toată lumea pare, după viermuiala teribilă, a fi în aşteptare. Pe la cuhnii, Magdalina, înconjurată de tingiri, tipsii, tigăi, căldări, tăvi, talere, capace, custelniţe, strecurători, budane, iprice, ligheane, solniţe, zarfuri, se luptă cu fripturile şi plăcintele şi cântă bine dispusă, ca o ciocârlie. Fiul ei, Dofică, mai mic decât toţi ceilalţi şapte, care erau de acum pe la casele lor, dar vlăjgan înalt şi spătos, căci împlinise de curând 20 de ani, se joacă tăcut cu un stilet cu lamă lucitoare şi mâner aurit. Îl învârteşte între degete, îl prinde când de tăiş, când de mâner, îl răsuceşte, îl priveşte atent. Parcă e un ritual, aşa îl roteşte, îl învârteşte, îl priveşte. E un ţigan frumos, dar încruntat şi, pare-se, înveninat de ceva. Din când în când, îşi trosneşte gânditor degetele mâinii stângi, tulburând-o neplăcut pe Magdalina din cântare. Ea tace. Nici când îl vede pe Dofică scrâşnind din dinţii albi, fără vreo pricină vizibilă, nu spune nimic. Îşi vede de cântec, cu gândul la oaspeţii care trebuie să vină din clipă în clipă. Deodată, pumnul odraslei izbeşte masa şi Dofică vrea să frângă între degete pumnalul aurit.  

─ Au, pipota şi hicaţii mei! sare Magdalina. Ce-ţi veni, mânca-te-ar maica? Noroc că sunt poternică, halminteri m-apuca lengoarea şi îmi mâncai într-o clipită coliva. Ce boşeşti cea masă? Ce-o loveşti haşa? Mâncaţi-aş hochii, am zis c-o faci fărâme. Şi lasă focului coţitu’ ăla! Jupâniţa Catalina ţi l-a dăruit pentru oarece trebuinţe, nu să te joci zbanghiu cu el, nici să-l faci, mintenaş, harcea parcea. Ia du-te tu de-ţi ca’tă de trebi pe la grajd, cu tac’to. Nu mai sta printre fustele mele! Neisprăvitule! Netântotule! Trosneşti şi bofneşti de zici că te loghi strechea de fro trei zile încoa’. Stai că-ţi peticeşte maica chelea îndrăcită, cât ai zice zambaluci. Că văz că nu mai ai obraz, ca omul. Ei, comedia dracului...

─ Mamă, dacă vine ţârcovnicul lui vodă, eu plec. Nu ascult fomfăiala lui!

─ Haida, de, Dofică! Nu mi-oi spune hacu’ că d-aia ţi s-a înecat ţie corăbiile, că vine trimisul lui Mălai Vodă, preacinstită faţă bisericească şi mahrem al lui vodă, la domnia-sa, jupan Vasile, pârcălab al satului Ploieşci...

─ Târg, mamă, târg... Ţi-am mai spus şi nu vrei să pricepi. Şi tata tot aşa. Nu vă şlefuiţi deloc, vreţi să rămâneţi tot ţigani borâţi. La ce vă foloseşte că nu mai tăiaţi sare, dacă vorbiţi şi vă purtaţi la fel ca ţiganii? La fel ca înainte? Târg, mamă! Oraş, adică, înţelegi? Oraşul Ploieşti. Că are curte domnească şi târg miercurea.

─ Sat, horaş, haşezare, ce-mi pasă mie! Tot haia e pentru mine! Da’ nu-mi schimba vorba, Dofică! Oi hi tu învăţat, ştiut, dăşteptat pe la othomaniceasca poartă, unde căzu norocul pe tine să-l însoţeşti pe feciorul jupânului Stănilă! Oi hi! Şi lasă să hii! Da’ io sunt mă-ta şi tu trebuie să asculţi dă mine, să faci ca mine, chiar dacă sunt proastă şi-ţi e roşine cu mine! Că te scarmăn mintenaş, de-ţi sare toţi fulgii din capul tău de ţigan! Şi să-mi spui ce te doare, băiete. Că halminteri te-ncinge tac-to, care nu ştie multe şi te-a durea de-a binelea, apoi. Să-ţi vâri minţili în capul hăla prost! Ai, ai, lasă... Te mai cert şi eu, că eşti flăcăul meu. Na dă colea o bocată dă plăcintă. E de mere, cum îi place jupâniţei noastre. Na, hai, na! Batâr să-i mai fac bunătăţuri până s-o mărita.

─ Cum, tot se mărită?

─ Na, beleaua, Dofică! Da’ ce vrei să facă? Să se închidă la monastire şi să ajungă stareţă acolo? Să împletească pe cuptor flanele pentru nepoţii lu’ Safta? Să ţină mâţa-n coadă trei zile şi trei nopţi? Hai că te-ai zărghit. Nu treb’e să se mărite? Că e fată de măritat, ce mai...

─ Cu cine? Cu fustangiul ăla despre care ziceai că-i face ochi dulci?

─ Cu hăla, cu haltu’, ce-ţi pasă ţie? Şi ce mă interesează pe mine? Treaba ei. Numai să ia un fecior cumsăcade, că tare e cominte şi tare îmi e dragă. Nu-i fată ca ea în târg. Na, vezi, m-am şlefuit... Îi zic târg, cum vrei tu. Eu pe Catalina ca pă copchilu’ meu am crescut-o când a murit mă-sa, că Safta nu s-a băgat. Şi a fost rece cu ea. Mătuşă, de, mamă de băieţii ei. Şi ea, copchilă fără mamă... D-aia mă rog la Dumnezeu să-i dea bărbat liniştit şi haşezat. Care-o vrea ea, hăla să hie, că şi jupânu’ tot haşa zice. Dar să hie om, nu javră...      

Dofică se apropie ferm de Magdalina:

─ Mamă, dar dacă aş lua-o eu? Ai fi liniştită?

Femeia îl priveşte năucă, fără să poată în prima clipă să deschidă gura. Când reuşeşte, după clipa de uluială, cuvintele se rostogolesc peste cuhnii a rugăciune:

─ Doamne, Dofică, maică! Te ţii dă pozne. Zi mai bine să ne herească Dumnezeu şi Fecioara Preacurata de asemenea căderi în ispită.

─ A, la altul e numai bine să o ia de nevastă! La mine e ispită, da? Dar de ce, maică? De ce? Doar pentru că sunt ţigan? Uită-te la mine: sunt frumos, sunt şcolit şi viteaz, cunosc buchiile, ştiu stihuri şi limbi străine. Rob nu sunt şi nici voi nu mai sunteţi. Atunci de ce nu mi-aş ridica ochii până la Catalina pârcălabului? Ai auzit de ţiganul Răzvan?A fost domn, mamă!

─ Huo la hoase, Dofică! Nu mai eşti sănătos la cap. Eu am zis că e fro toană, da’ eşti apucat bine. Te chinuieşte miasma măririi, hai? Ai gânduri de parvenire, nu? Ţi-e ruşine cu hangul dă ţigan, care va să zică... Ia stai să-l chem io pă tac-to, să-ţi dea el mărire şi parvenire. Partinie, mă, n-auzi? Ghino să-i moi hoasele lu’ hăsta micu’, că face pe nebunu’!

Ciudată e viaţa. Încurcate cărări are. Dacă Partenie avea, şi nu o ascundea, frică de Magdalina, copiii mureau de spaima lui Partenie. Numai ce lua ţiganul o jordie din bătătură, că puradeii şi tăceau smirnă în colţul lor. Unul nu mai mişca. Şi mari, copiii lui Partenie au rămas cu frică de tatăl lor. Dofică e la fel. Doar ce aude că vine, şi uită de toţi gărgăunii pe care îi are în cap.

─ Stai, mamă, ce-l strigi? Nu ştii de glumă? Cum să năzuiesc eu, cioară spurcată ce sunt, balagradină scârboasă, ţigan râios, la frumuseţe de fată cum e Catalina jupânului Vasile, care ne-a dat pâine şi sare şi ne-a scos, neam de neamul nostru, din robie? Am zis şi eu aşa, să văd ce zici dumneata.

─ Hapăi, da, haşa... Ţi-a venit mintea la deavlă. Cioară scârboasă, saracan de viaţa mea, nu eşti. Că nu e băieţi mai frumoşi şi mai dăştepţi ca tine, da’ e bine să ne ştim lungul nasului. Că dacă ni-l luăm la purtare, ni se taie. He... Te gândeşti să te haşezi şi tu, ca homu’, la casa ta şi să faci o droaie de lificii. Asta e bine. Na, mai na o plăcintă. Şi când o ghini cel trimis al domnitorului, să laşi fruntea în jos şi să te porţi cu evlavie şi pioşenie. Că-ţi spun şi eu huna: capul plecat, sabia nu-l taie.

Mai târziu, în curtea pârcălabului Vasile se produce rumoare mare. Omul de încredere al voievodului, trimis special de Măria Sa, care se afla iar cu trebi la Ploieşti, veni în ospeţie. Stăpâni şi slugi îi ies, evlavioşi, în cale, îl întâmpină cu respect, îi sărută dreapta - ca unei cinstite feţe bisericeşti ce se află - îi ating cu plecăciune pulpana anteriului său monahicesc. Trimisul e un bărbat înalt, mai mult gras decât voinic, trecut bine de prima tinereţe, dar părând că exuldă de sănătate şi voie bună. Îl însoţeşte doar un cirac de al său – vodă n-a vrut să atragă atenţia iscoadelor străine şi să trimită lume multă - înalt şi el, dar oropsit de Dumnezeu să poarte ditamai cocoaşa în spate. Ai fi zis, fără ea, că e bine legat, după cum îi joacă, precum piftiile Magdalinei, muşchii pe sub sutană. Dar are săracul şi alte defecte.  Că Dumnezeu aşa dă, când dă, cu vadra, nu cu litra. Buza de sus, umbrită de o mustăcioară subţire, pesemne ca să ascundă pocinogul, e ridicată în sus mai mult ca la oamenii normali. Are, cum ar veni, gura strâmbă ciracul trimisului domnesc. Atât de strâmbă, că şi obrazul îi e adesea schimonosit din pricina ei. La unul dintre ochi poartă monoclu şi, se pare că nu vede bine nici aşa, căci s-a împiedicat de vreo două sute de ori, până la masă. Sau s-o fi împiedicând, săracul, pentru că are un picior mai scurt decât celălalt. Deci şi şchiop... Aşa gândeşte în sinea lui, încercând să nu-i ia seama ostentativ, pârcălabul.

Dar aproape hidos cum e, dacă îi iei seama dincolo de aparenţe, ucenicul trimisului domnesc are, cu şi fără monoclu, priviri iscoditoare. Zâmbet drept. Obraz ferm. Mers apăsat. Statură vânjoasă. Ochi bezmetici. De cum intră în curte, cerne obraznic adunarea cu privirea: pârcălabul Vasile, fratele domniei-sale, Stănilă, Safta, nevastă-sa, feciorii lor, bătrânul Spuzea, tatăl pârcălabului şi al lui Stănilă, slugi... Nu e suficient. Nu e tot. Nu e bine. Mai trebuie. Ochii scapără a fulgere negre. Gura se face pungă. Chipul se adumbreşte. N-aude remarcile gazdelor. Nici bineţea cinstitei feţe bisericeşti, spusă la venire. Arde. Ca-n iad.

Abia atunci o vede ieşind din casă pe Catalina, fiica pârcălabului. E îmbrăcată într-o rochie de mătase albastră şi nu se înghesuie nici să primească, nici să aducă omagii musafirilor, ca ceilalţi. Nu îi pasă de oamenii de la curte, veniţi la ei cu vorbă de la domn. Să fie sănătos Măria Sa. Dar politichia e treaba pârcălabului, nu a unei fete de 20 de ani. Tăcută, serioasă, aproape tristă, ea aşteaptă să treacă degrabă seara asta. Ştie deja că se va plictisi de moarte. Dar dacă tatăl ei a vrut să fie şi ea de faţă, ce să facă?

─ Fiţi bineveniţi în casa noastră! - zice pentru a zecea oară pârcălabul. Dar poftiţi înăuntru, să ne aşezăm la masă, că aşa stă bine oamenilor cumsecade ca noi.

─ Vasile, Stănilă, feciori! sare moşneagul, surd şi rupt definitiv de realitatea cotidiană. Ţineţi cinstitele obraze afară? Nu poftiţi oamenii în casă? Puseră muierile alea masa? Oamenii lui vodă afară, în picioare?! Se poate?!

─ Domnul să vă binecuvânteze, feţii mei! Pe domniile voastre, casele şi vitele, astă mâncare, de tot feliu, cum se arată, şi astă băutură, ce sticleşte în clondire de-ţi ia ochii! zice trimisul voievodului, închinându-se cu sârg şi păşind pragul casei.

─ Nesătul eşti, popo. Ce dracu’ îi dai din prima cu mâncarea şi băutura? şuieră din vârful limbii ciracul. Puteai să mai aştepţi, să le vezi, că nu crăpa rânza în tine.                                

─ Şi ce voiai? Să zic tatăl nostru din podul vostru, mănâncă prune şi nouă...

Un ghiont ca din întâmplare în coastele trimisului. Cel apostrofat îşi muşcă limba ca să nu tragă o înjurătură, de să lăţească gurile gazdelor a deplină mirare. Apoi, încremeneşte. Dracul de ucenic se apropie fără ruşine şi fără zăbavă de fata pârcălabului. Ca şi cum, o clipită fără să-i vorbească înseamnă moarte de om. Îl vede cum se înghesuieşte, se suceşte, se învârteşte, doar, doar reuşeşte să-i strecoare o vorbuliţă. „A dracu’ naţie de om pe faţa pământului, bolboroseşte în sinea-i trimisul lui vodă. Doamne iartă-mă, că n-ar trebui să zic, însă afurisitul şi zarafiorul ăsta la mari cazne şi grele păcate mă aruncă. Sunt verde la maţe de ce-am sfeclit-o când l-am văzut lângă fată. Şi acuma, el, ca el, că e rostuit în mâglisiri, ştie ce face, dar ce facem cu ea? Dacă se prinde cine-i apucatul, face bătaie de inimă şi ne dăm de gol toţi, de înfundăm beciurile domniei. De n-o fi fiind chiar mai rău. Adică s-o mierlim, Doamne iartă-mă, că n-ar trebui să zic, chiar în floarea vieţişoarei noastre. Că Vodă nu ştie multe”.

Temerile popii se dovediră a fi, însă, neîntemeiate. Fata nu-i ia seama ucenicului. N-are ochi pentru el. Schimbă câteva vorbe cu verii ei şi cu un flăcăuaş cu obraz arămiu, care nu se dă mişcat de lângă poalele ei, şi intră în casă. Ciracul oftează de să-şi dea duhul, iar trimisul îşi pune furios mâna la gură. Dacă n-o face, scoate sigur niscaiva ocări din preasfinţita-i gură, de ruşinează întreaga adunare. Acum, la ceas de înţelepciune, trebuie să pună prieteşug cu chibzuinţa. Şi, cu mâna pe burdihan şi ochii la neisprăvitul de învăţăcel, intră şi popa.

─ Ia loc, părinţele, ia loc! îl îmbie o femeie trupeşă, care aleargă de colo, colo după treburi. Ciracul zâmbeşte femeii ca unei vechi cunoştinţe şi părinţelul face feţe, feţe: „Nu l-o pune Satana să facă alt pocinog? Nu e ioc stâmpărat!”

Lumea adunată în salon aşteaptă un cuvânt din partea preaminunatului oaspete. Un cot din partea ucenicului şi şoapta acestuia: „Acuma!”, îl determină pe trimis să înceapă predica:

─ Iubite ale mele gazde, întâi lăsaţi-mă să cuget şi să fac după cuviinţă închinăciune. Numele meu este Lupaşcu şi am cinstea să vin în casa voastră, ca om de încredere al lui Mihai Vodă, domnul şi stăpânul nostru, ţie-l sănătos şi în putere bunul şi făcătoriul de minuni Dumnezeul nostru, că tare e drept şi viteaz. Să ne închinăm şi să ne rugăm pentru el. Şi sunt, de asemenea onorat să-l cunosc şi să-l cinstesc pe marele pârcălab Vasile, care l-a înfruntat fără teamă pe măria-sa, spunându-i că satul Ploiesci, pe care îl conduce cu mână aprigă şi forţă, nu se vinde nici domnului, nici altcuiva. Şi preţuiesc şi cinstitele obraze care se află la această încărcată şi-mbelşugată masă. Deie Domnul să fie mereu plină ca acuma. Dar, să ne amintim, prieteni, cum a fost cu domnia-sa, pârcălabul, în a cărui casă ne aflăm. Hotărâse el, Mihai Vodă, să facă oraş în satul moştenesc al Ploieştiului şi chemă, venind încoace, pe jupân pârcălab, acest brav om, de faţă colea, spunându-i: „Voi, pârcălabe, să-mi vindeţi satul vostru! Că am să fac târg în calea Ardealului, la ieşitul Prahovei din munţi”. Fără să stea pe gânduri, vajnicul nostru erou i-a răspuns verde: „Mărite doamne, ploieştenii sunt moşteni, oameni slobozi, oameni credincioşi Măriei-tale şi cum oşteni şi oameni slobozi vor să rămână, ei sărută mâna Măriei-tale, dar moşia lor nu ţi-o vând!”. Vodă atunci s-a făcut foc şi pară: “Pârcălabe, nu înţelegi? Trebuie să înţelegi! Îmi trebuie moşia voastră numaidecât!” „Păi nu ţi-om da-o, Măria-ta! Mare şi puternic eşti, mărite doamne, dar dreptatea este puterea Măriei-tale. Şi dreptatea este să ne laşi nouă ce este al nostru. Noi, iobagi nu vrem să fim! Şi moşteanul, dacă se lapădă de ogorul lui strămoşesc, nu mai e om, ci rob. Noi vom rămâne oameni slobozi, cu voia Măriei-tale”. Aşa e, cinstită adunare? Aşa e, desigur. Că pe urmă v-a dat în loc Vodă moşia Băicoiului, ca să obţină ce dorea, contează mai puţin. Şi e-n van să vă spun că pârcălabul Vasile a câştigat astfel simpatia şi admiraţia Măriei-sale. Nu-l înfruntă în fiecare zi cineva aşa! Drept e Măria-sa. Şi acum îi trimite pârcălabului Vasile toate cele bune şi-l roagă să ierte îmbulzeala care va să fie de acuma în oraş şi, cât poate dumnealui, să ne ajute şi să ne sprijine în toate ale noastre demersuri de reîntregire a neamului. Că nu mai suportă Măria-sa să vadă fraţii despărţiţi de fraţi şi învinşi, şi terfeliţi de alte naţii ale lumii. Acesta cuvânt de la Măria-sa este, de mulţumire şi de rugăciune. Încă odată, pârcălabe, cinstea noastră, a domnitorului, a mea şi a slab-ucenicului meu!

─ Ei, dar cinstea e de partea noastră! se bucură, ca un copil, pârcălabul. Am făcut atunci, când cu vânzarea satului nostru, ce trebuia. Îmi pare bine că Măria-sa nu s-a supărat de vorbele mele şi nu ne-a trecut pe toţi, câţi suntem pe aici, prin sabie şi foc. Cât despre ajutor pentru vremurile ce va să vie, după puterile noastre, ne-om strădui să-l dăm cum se cuvine. Ştim că se pregăteşte marea unire şi vom fi şi noi, aşa cum suntem în stare, lângă domnul nostru.

─ Aferim zicem domniei-tale, pârcălabe. Şi să-ţi ţină bunul Dumnezeu obiceiurile bune şi gândurile pe măsură. Să binecuvântăm, zic, acum aste bucate - hotărăşte monahul, cu ochii la fripturi şi plăcinte - şi să ne aşezăm la masă. Voi aduce cinci namazuri, închinăciuni, cum le mai spunem, pentru toţi câţi suntem pe aici. Voi a-mi spăla cu apă curată, neîncepută, după datină, mâinile şi picioarele, înainte de închinăciune, înainte să zic toate cele şi cred să fie curăţătoriu dă păcate a nu bea vin, a nu mâna vite necurate sau cu unghia crăpată, sau ce nu rumegă şi să nu fie mortăciune. Părăsire dă păcate să avem noi toţi şi eu cel spălat în abdestii şi să credem în Mântuitorul nostru, acum şi pururea şi în vecii vecilor, amin. Avem a vorbi, a face divan şi a pune ţara la cale. Măria-sa trimite cuvânt pentru toţi câţi locuiţi aici, stăpâni şi slugi. Să luăm o poziţie solemnă şi să continuăm: lăudat fie Domnul şi binecuvântată fie astă casă, care ne adăposteşte pe toţi, şi masa aceasta încărcată cu mâncări şi băuturi alese, şi cinstitele obraze, care ne sunt gazde, cu stăpâni şi slujitori ai lor, cu toată suflarea de pe aici. Pământul, fă Tu, Doamne, să fie fertil şi să ne dea nouă pâinea cea de toate zilele, pântecele femeilor noastre să rodească şi s-avem copii puternici şi sănătoşi, molima războiului să fie stârpită şi să trăim în pace, noi între noi şi cu vecinii noştri, care tânjesc după toate ale noastre, ca nişte hoţi ce se află. Şi să trăiască Mihai Voievod, din mila căruia ne adunatărăm toţi aici, în seara asta mare şi nepreţuită. Şi să fie lăudat Domnul Dumnezeul nostru, acum şi pururea şi în vecii vecilor, amin! Şi să mai zică şi ucenicul meu ceva, că eu am obosit şi nu mă mai ajută vocea!

─ Lă... lău... începe ucenicul, cu glas piţigăiat, după ce-şi aşează monoclul pe ochiul cu probleme, lăudat fi... fie Dom... Domnul Du... Dumnezeul nostru şi a... şi acum şi pu... pururea, şi-n ve... în vecii vecilor, amin! Fie ca grâ... grâul să crească pâ... până la brâu, co... cop... copiii să-i avem frumoşi şi voi... voinici şi să-nflorească trandafirii albaştri lângă o căsuţă mică şi curată, cât mai grabnic!

Ultima parte a frazei, ciracul o rostise clar, fără bâlbâieli, fără opinteli. Cei prezenţi aproape că-şi ţin burţile de râs. Bietul cocoşat: auzi, trandafiri albaştri... E dus, e sărac cu duhul... Ceva are... Doar Catalina tresare de să răstoarne masa. Parcă i-a înflorit fericirea pe chip. Aproape că e gata să ţâşnească de pe scaun şi să fugă la ucenic. Lingura din mână îi tremură, parcă are friguri, şi ciorba de cocoş se agită jumulită în farfurie. Lupea îşi pune mâinile în cap: „Până aici ne-a fost. Vai de mama care ne-a făcut!” Dar, o clipă, două perechi de ochi se întâlnesc peste masă. Se sărută, se mângâie, se înţeleg. Ca prin minune, fata se linişteşte. „Aferim ţie, Doamne!” – bodogăne Lupea, fără să priceapă ce-a fost.

Petrecerea se încinge. În capul mesei, cinstitul Lupaşcu se luptă cu friptura caldă şi vinul rece, în vreme ce propovăduieşte voios şi pe înţeles politica lui Mihai Viteazul. Zic unii că domnul e hrăpăreţ, avar şi nu se mai satură de pământ şi de avere ca, de altfel, şi fraţii Buzeşti ori Cantacuzinii, care îl însoţesc şi care, la fel, îşi sporiseră moşiile şi satele prin matrapazlâcuri şi viclenii. Alţii îl compară pe  Viteaz cu Ştefan cel Mare. Despre cel din urmă vorbesc frumos, pe primul nu îl înţeleg şi nu îl apreciază. Legătura lui Mihai nu e prea bine văzută de popor. Şi popa ştie că se spune că nu mulţi vor fi cei care îl vor plânge pe voievod, când nu va mai fi. Dar, cum subliniază trimisul lui Vodă în discursul său, Mihai a devenit în timp spaima turcilor, deşi când venise la tronul ţării era cunoscut ca om al turcilor. Şi cine să nege că Mihai Vodă este un om înţelept şi puternic, care ştie ce vrea şi luptă să reuşească? Limba dezlegată de vin a popii vorbeşte despre conştiinţa de neam, conştiinţa naţională şi cei de la masă se înfioară. Da, e mare nevoie ca unirea, prima mare unire din istorie, să aibă loc. Să se înfăptuiască. Chiar urmând planul dacic, ca să se poată apăra mai bine la graniţe, Mihai e pe cale să scrie istoria.

Auditoriul e pătruns. Catalina ascultă şi ea, cu ochii la învăţăcel. El n-o mai priveşte deloc. Parcă evită cu bună ştiinţă să se mai uite la ea. A zis că se îneacă de câteva ori în apele din ochii ei. Poate chiar s-a înecat. Şi de câteva ori se chinuise să iasă la liman. Dacă îl mai năvălesc apele alea bezmetice odată, nu mai scapă.

Şi, ca să îndepărteze inundaţia, ucenicul tot încearcă să prindă privirile lui Lupaşcu, prins cu mâncatul, băutul, vorbitul. Nu ştiu dacă în ordinea asta. La un moment dat, după multe încercări, între cei doi are loc următoarea discuţie:

─ După ce vom fi plecat de la cinstiţii gospodari, am să pun călăul să-ţi scoată ochii şi să-ţi taie urechile. Că şi aşa nu vezi şi nu auzi nimic cu ele. La ce naiba să le mai porţi? Popă netot, beţiv şi lung la vorbă...

─ Păi, da... După ce mi-ai tăiat frumuseţe de barbă ca să intru în rolul ăsta, de trimis al domnului, şi-am ajuns ca un smârcâit de neamţ, ai pus gând rău şi altor bunuri trupeşti, aflate în posesia mea.

─ De o oră îţi fac semn şi tu zici că eşti lovit cu leuca în moalele capului!

─ Păi, de, săracul de mine! Eu ce să ştiu să fac mai întâi? Pe pârcălab să-l laud, pe vodă să-l apăr, pe domnia-ta să te strunesc, pe fată s-o ţin sub căutătură... Că-n mare belea am intrat când m-am băgat în slujba domniei-tale! Şi dacă ne află vodă ce făcutărăm noi în serişoara asta, fără ştirea şi acordul său, pune să ne spânzure de turla bisericii Sfântul Nicolae Nou. Ca pe hoţii de cai. Ca să ne vadă tot natul şi jupâniţa asta nurlie, pentru care jucăm noi tot acest mascaralâc. Aoleu, ce picioare îmi tragi pe sub masă, logofete. Hai, că n-am zis nimic. Dar să mă ierte Dumnezeu, sau să nu mă ierte şi să mor ca mortu’, tu, pârdalnice logofete, nu mori de moarte bună, pe perna ta, ca omul liniştit la cap.

─ Cred c-am să-ţi sucesc gâtul ca la porumbei, dacă nu taci. Ascultă aici!

─ E, na... Ba să tac, ba să ascult. Şi de când faci coaliţie cu masculii, domnia-ta? Că să mă ierte Dumnezeu, că n-ar trebui să zic...

─ Lasă-l pe Dumnezeu, că nu te iartă, că eşti prea plin de păcate. Uite care e situaţia: schimbăm planul, acţionăm altfel, că nu se mai potriveşte...

─ Mai bine mă băgam fată în casă la jupâneasa Sultana, ştii domnia-ta care! Mai bine mă făceam frate cu dracu’, decât mă angajam să te slujesc pe tine. Ce-ţi mai tună capul, luminăţia-ta? Că după ce-o râde lumea de mine ca de un popă ras, tuns şi frezat ce mă aflu... Aşa am ajuns acuma şi sunt om bătrân şi tare eram la locul meu. Că eram la locul meu până să te cunosc, să...

─ Ţii cuvântări ca-n altar, popo. Predicariseşti, propăvăduieşti, pilduieşti. Ai prins gustul, care va să zică. Ţi-am spus să laşi predicile şi să asculţi.

─ Ascult, ascult... N-aş mai asculta...

─ Eu plec...

─ Ce vorbeşti, Franz? Jupân logofete, adică... Plecăm amândoi, că amândoi venitărăm încoace.

─ Uită-te la mine: dacă nu te biciuiesc eu însumi cu biciul de mătase, înmuiat în apă rece, să nu-mi zici mie pe nume. Ascultă odată, popă răspopit!

─ Da’ hotărăşte-te, bre, odată! Zi ce vrei să fac: să mă uit ori să ascult?

─ Şi una, şi alta. Eu plec. Tu rămâi să-i ţii pe ăştia toţi în lesă. În pripon. Nu-i scapi din mână. Le vorbeşti, le spui poveşti, le cânţi, îi faci să râdă, îi faci să plângă, îi chemi la revoluţie, îi scoţi la dans... Faci ce vrei şi cum vrei tu, dar să nu se mişte unul din salon, pricepi?

─ Aracan de zilele mele, cele grele şi cele amărâte! Ai fost de când te ştiu nebun, ba şi jumătate, pe deasupra, nu doar nebun. Dar amarnic ca acum nu mi-ai fost nicicând, logofete. Te-ai zărghit de tot. Bag seamă că e musai să o aduc pe baba Dochia să te descânte bine, să te puie la crucea Preacuratei, să te dea cu usturoi. Ca să scoată dracii din tine şi din toată pielea ta. Da’ nici aşa nu ştiu de ai scăpare. Doamne, iartă-mă, că n-ar trebui să zic...

─ Aşa e, n-ar trebui să zici. Nici asta, nici altceva. M-asculţi şi pe mine?

─ Apăi că tot asta fac. Că de nu te ascultam, ehei, eram departe acum şi cineva, nu fitecine, ca acum. Tiran eşti, logofete! O vorbă nu pot să zic şi eu...

─ Oho... Nevorbit mai eşti, popo. Îi spui c-o aştept la portiţa din spatele grădinii. Toată noaptea. Să vină când poate.

─ Nu e bine ce faci, logofete. Încalci legea pământului nostru, stabilită de ani şi ani. Că doar n-oi fi fiind vreun pui de turc, să ai mai multe!

─ Dragostea n-are lege, nici veche, nici nouă. Tacă-ţi fleanca şi ia aminte: eu o să mă prefac că m-am îmbătat şi tu, ca mai mare al meu...

─ Oho, hai că zici bine! Îmi place că recunoşti! M-am ajuns şi eu odată! Zi mai departe, logofete. Eu, ca mai mare al tău...

─ Te superi că te fac de ocară şi panaramă şi mă trimiţi acasă, adică la tabără. Ca să nu produc, cum ar veni, pagube şi supărări preacinstiţilor gospodari. Ei îi spui mai târziu. S-adoarmă ăştia, să obosească, să se îmbete. Şi ai grijă de ţiganul ăla voinic de lângă uşă, care o soarbe cu căutătura. Toata seara nu şi-a luat ochii de la ea. Ţine-l sub observaţie.

─ Parascovenia cui ştiu eu, Doamne iartă-mă, că n-ar trebui să zic.

─ Ţi-am spus: nu zice, dacă n-ar trebui să zici.

─ Zic şi repet de o mie de ori. Doar nu ţi-ai pus în gând să faci nu ş’ ce prostii, de-i vrei pe ăştia adormiţi şi îmbeţiţi.

─ Când ne-om linişti după toate astea, când terminăm cu turcii şi alte naţii, când o să mă aşez la casa mea, când unirea fi-va înfăptuită, am să-ţi găsesc o mândruţă frumoasă, pe care să ţi-o iei de nevastă. Că meriţi şi tu... Am să te şi cunun, dacă vrei. Cu Catalina mea.

─ Eu zic că cu Ilincuţa.

─ Popă prost!

─ Popă, nepopă, prost, neprost, e cum zic eu. Ce mai tura-vura? Ai luat-o din loc. Ce e mai rău ca până acum, e că ţi s-au aprins cele călcâie. De zici că stai pe un butoi cu jăratic şi de-aia te-ai încins în halul ăsta. Când era cu toate ibovnicele, treacă, meargă. Era, se ducea, gata! Acuma, însă... Nu-mi miroase a bine. E gravă situaţiunea. Să nu dai iar cu piciorul ăla pe sub masă la ţurloaie, că strig de-ţi stric toată daravera. Dacă nu dai, al tău sunt.

─ Bun! Dacă ai terminat cu judecăţile şi intelighenţia, poate faci şi ce-ţi spun eu. Laşi să treacă o vreme după ce vorbim acum, mă vezi beat, te înfurii şi mă trimiţi de aici. La tabără. Lângă Vodă. Apoi vorbeşti cu ea. Respectuos, popo! Nu cum faci cu mine. Şi fără să bată la ochi.

─ Afurisită naţie mai sunteţi şi voi, Văcăreştii ăştia! Luptaţi pentru ţară, vă daţi ultima picătură de sânge şi de viaţă, nu vă precupeţiţi averile, dar nu vă puteţi lepăda de fuste. Adecă, cel puţin domnia-ta aşa eşti. Că nu pot să bag toţi Văcăreştii într-o oală. N-ar fi drept. Pe dumnealui Pătraşcu, nici atâtica. Amarnică muiere, dom’le, până mai la urma urmei, fata asta a pârcălabului! Stau şi mă uit la ea şi înţeleg. Te înţeleg. De frumoasă, e frumoasă, nu poci să zic că nu. Şi are nişte ochi de şerpoaică, de te bagă în răcori. La boală câinească, Doamne, iartă-mă, că n-ar trebui să zic, te bagă. Io-te cum se uită. Te soarbe din priviri cum o sorbi şi domnia-ta. Dragoste mare, boală grea. Mare păcat, logofete, că eşti legat!

 

Vizualizări: 239

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Da, frumos, ce nu face omul să-şi vadă iubita! :)) Năzdrăvan acest Şerban. Voi vedea probabil mai departe de ce este "legat", o fi făcut vreo promisiune ceva? Pe vremurile acelea căsătoriile în familile mari erau probleme de stat.

În acest fragment avem, iată şi concurenţa - ţiganul care s-a îndrăgostit şi el de fată. Să vedem ce-o mai urma...

Am citit cu plăcere :))


Augusta, îţi mulţumesc mult că eşti cu mine. Cu arma la picior, cum ar veni... Da, vei vedea în curând şi ce e cu "legatul" lui Şerban, şi nu numai. Iar ţiganul - ca să dau un pic din casă - nu e numai concurenţa, cum îi spui tu. E mai mult de atât. E mult mai mult de atât. Dofică are, deşi acum nu pare, un rol esenţial în curgerea faptelor şi întâmplărilor. O să vezi. Şi tare mă bucur dacă ai citit cu plăcere, cum spui. Îţi mulţumesc şi, da, mergem mai departe.


Augusta Cristina Călin a spus :

Da, frumos, ce nu face omul să-şi vadă iubita! :)) Năzdrăvan acest Şerban. Voi vedea probabil mai departe de ce este "legat", o fi făcut vreo promisiune ceva? Pe vremurile acelea căsătoriile în familile mari erau probleme de stat.

În acest fragment avem, iată şi concurenţa - ţiganul care s-a îndrăgostit şi el de fată. Să vedem ce-o mai urma...

Am citit cu plăcere :))

Admirabil! Admirabil. Am călătorit pentru câteva minute bune (am citit rar pentru a savura) într-o lume deosebită, plăcută şi pătimaşă. S-au înfierbântat lucrurile şi personajele, acţiunea începe să fie deosebit de atractivă. Îmi place încurcătura în care te-ai/ne-ai băgat cu acest text. Am admirat la maxim limbajul, care este de acolo, de acum 400 de ani. Ai scos la iveală obiceiuri, clase sociale diferite şi patimi, amestecate într-un roman atractiv.

Felicitări jurnalisto! Aştept continuarea cu nerăbdare.

Sofy

Ma declar multumita. O lectura foarte placuta. Incurcatura din acest episod, prilej pentru a desvalui un episod din istorie si, in egala masura, de a savura parfumul epocii - limbaj, personaje, obiceiuri.

Presimteam ceea ce ai confirmat in comentariul de mai jos(sau sus, nu stiu cum se aseaza), anume ca, Dofica va avea un rol important in poveste. Indraznesc sa spun ca va reprezenta partea intunecata...

Astept cu nerabdare continuarea. Cum altfel! :)

Cu drag,

Cu mii de reverenţe şi cu milioane de mulţumiri, Sofy, draga mea, pentru toate cuvintele tale frumoase, la adresa mea şi a umilului meu condei! Trag nădejde că, până la sfârşitul romanului - ăsta, aici de faţă, căci îndrăznesc să sper că le vei citi şi pe celelalte pe care le-am plămădit până acum - mă vei gratula şi cu un "scriitoareo" ferm, pe lângă cel de "jurnalisto". Am avut, ca jurnalist, parte de multe poveşti, de multe - vorba unei mari înţelepte - succesuri, de multe trăiri. Dar egoul meu e al naibii de gâdilat când sunt cadorisită cu statutul de scriitor. Ai dreptate, acţiunea începe să curgă, personajele intră în roluri, viaţa începe să fie trăită, povestea se scrie. Deocamdată, mai mult în planul trecutului, când Catalina nu ştie încă să discearnă între un aspect şi altul care i se relevă sub ochi. În minte. În suflet. Dar plotul se aşterne. Am să postez repede urmarea, dacă zici că eşti nerăbdătoare. Lucru pentru care îţi mulţumesc mult.   

Sofia Sincă a spus :

Admirabil! Admirabil. Am călătorit pentru câteva minute bune (am citit rar pentru a savura) într-o lume deosebită, plăcută şi pătimaşă. S-au înfierbântat lucrurile şi personajele, acţiunea începe să fie deosebit de atractivă. Îmi place încurcătura în care te-ai/ne-ai băgat cu acest text. Am admirat la maxim limbajul, care este de acolo, de acum 400 de ani. Ai scos la iveală obiceiuri, clase sociale diferite şi patimi, amestecate într-un roman atractiv.

Felicitări jurnalisto! Aştept continuarea cu nerăbdare.

Sofy

Dragul e reciproc, draga mea Cori. Şi, în plus, de la mine pentru tine, mii şi milioane de mulţumiri. Pentru tot. Da, presimţi bine, Dofică este partea întunecată a poveştii. Este răul care se aruncă asupra binelul. Ca-n viaţă... Dar, zic sî nu anticipăm. Toate la timpul lor. O luăm cătinel, cătinel... Acum, că ai prins şpilul, tare aş vrea să devii dependentă de povestea mea şi să nu mai mă abandonezi până la final... Dacă n-am zis, repet: îţi mulţumesc. Mă voi grăbi cu postarea următoare, ca să nu fie prea grea nerăbdarea... Zi senină, ca tine, să ai.


Corina Militaru a spus :

Ma declar multumita. O lectura foarte placuta. Incurcatura din acest episod, prilej pentru a desvalui un episod din istorie si, in egala masura, de a savura parfumul epocii - limbaj, personaje, obiceiuri.

Presimteam ceea ce ai confirmat in comentariul de mai jos(sau sus, nu stiu cum se aseaza), anume ca, Dofica va avea un rol important in poveste. Indraznesc sa spun ca va reprezenta partea intunecata...

Astept cu nerabdare continuarea. Cum altfel! :)

Cu drag,

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Monica Pester a comentat în legătură cu videoclipul lui Grig Salvan
cu 52 minute în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog Nenuntitul a lui Suchoverschi Gheorghe
cu 1 oră în urmă
Postare de log efectuată de Maria Mitea
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Rondel pentru Momo a utilizatorului carmen popescu
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Sub clipocitul vâslei solitare a utilizatorului gabriel cristea
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Nopți se sparg de întuneric a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog Nopți se sparg de întuneric a lui C.Titi Nechita
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Coșmar a utilizatorului Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Gânduri a utilizatorului Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Gânduri a utilizatorului Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Gânduri a utilizatorului Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Vasilisia Lazăr îi place postarea pe blog Nopți se sparg de întuneric a lui C.Titi Nechita
cu 4 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Livezi în floare a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 6 ore în urmă
Postare de log efectuată de C.Titi Nechita
cu 6 ore în urmă
Suchoverschi Gheorghe a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Nenuntitul a utilizatorului Suchoverschi Gheorghe
cu 6 ore în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog Sub clipocitul vâslei solitare a lui gabriel cristea
cu 6 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Sub clipocitul vâslei solitare a utilizatorului gabriel cristea
cu 6 ore în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog Ars poetica (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 7 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Ars poetica (Ion Lazăr da Coza) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog Rondel pentru Momo a lui carmen popescu
cu 7 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor