CIUFU...        

            

 

            Acolo l-am pomenit, acolo şi numai acolo îl văd şi astăzi după o jumătate de secol...

            Râzând cu subânţelesuri greu de descifrat copilului din mine, mama mi-a spus că nenea Marin Ciufu  coborâse pe un nor, se înţelege, din Cer, exact acolo, pe scaunul de lemn cu spetează de pe  prispa casei. Faţa prelungă, acoperită de barba uşor tăiată în foarfecă, cu plete lungi, brumării, cămaşa cu poale cusute în altiţă şi pantalonii de şai alb-gălbui, făceau oricum din domnul Ciufu, un „Om din altă lume”!

            Acolo, în scaunul lui special, domnul Ciufu îşi începea ziua şi tot acolo şi-o sfîrşea, astfel că pentru mulţi dintre noi, prezenţa lui acolo şi numai acolo, devenise ceva obişnuit.

            Acolo, în scaunul acela cu spetează înaltă  îl auzeam cum  silabisea amuzându-se, cuvintele din „România Liberă”.

              - Va să zi-că, vin la pu-te-re, li-be-ra-lii! Li-be-ra-lii? Măi, măi, măi, măi... Nici domul dracu, nici Sfântul Dumnezeu nu mai înţelege nimic, iar eu, eu nici atât! Bă, fratele meu, voi nu ştiţi  să vă faceţi nici proagandă? Nu știți sau nu ați învățat încă să mințiți frumos? Hai, că proști, proști nu vă cred! Sau sunteți chiar proștii-proștilor? Ce să caute bă, iubiţii mei, liberalii la putere, acuma, când suntem sub ruşi? Ştiu ruşii ce înseamnă „li-be-ra-lii”? Au avut ei, în viaţa lor, vreodată aşa ceva şi n-am aflat eu? Doamne, Doamne, Doamne, câtă neruşinare, câtă prostie, câtă minciună... Asta este aşa, o făcătură cusută cu aţă albă, să-i scoată la suprafaţă pe ăia mai fără minte şi să-i ducă la Canal! Fraţii mei, oameni buni, luaţi aminte! Liberalii nu mai ies nenică de la cutie acuma! Gata, vremea lor s-a dus! A păpat-o bolșevicul rus... N-or fi aşa de proşti să le facă pe plac demenţilor...

             După o astfel de concluzie, domnul Ciufu dă pagina ziarului, uşor, cu delicateţea omului obişnuit cu foaia scrisă, alungă muştele ce se tot învârt peste capul lui de sfânt răms aici la marginea Roşcovei să se lupte cu ideologiile străine şi ajunge cu privirile peste titlurile mari din „Tara noastră, azi”, o rubrică specială în care sunt trecute numai şi numai „realizările măreţe ale neamului muncitor, încurcat destul de greu de nemernica asta de chiaburime, otrăvurile astea de ciocoi, care sug sângele muncitorului de la sate şi de la oraşe”!

               Domnul Ciufu îi zice, „rubrica de satiră şi umor”  a ziarului, dar e bine că nu-l aude nimeni, fiindcă pentru astfel de vorbe nechibzuite, cât o fi el de bătrân şi de sfânt, la Canal îi este drumul!

               Citeşte la fel de silabisit şi, de data asta râde, râde ca un copil care a făcut o mică trăsnaie!

              Să-l priveşti este o bucurie, să-l auzi este un răsfăţ:

               - Auzi, tu, fratele meu, ce le trece prin cap! Să scoatem agricultura ţării din mâinile chiaburimii şi s-o dăm ţărănimii muncitoare! „Nu-mai ţă-ră-ni-mea mun-ci-toa-re ştie, poate şi face din a-gri-cul-tu-ra ţă-rii , astăzi sub-dez-vol-ta-tă, o ra-mu-ră ... „

             Domnul Ciufu nu mai citeşte. Îi este de ajuns, pare plictisit şi nici nu are cu cine comenta ştirile „rubricii de umor”!  Împătureşte cu grijă ziarul şi-l aruncă uşor spre coşul cu hârtii din apropierea scaunului. Țâțâie ușor printre buze, așa, ca o încercare de fluierătură seacă și tușește înnecat. Abia îi aud vocea tremurândă cum silabisește câteva vorbe. Parcă ar citi, așa cum citea când era grefier la judecătoria de plasă, o sentință ce nu-i face plăcere:

           - Să dai agricultura pe mâna pu-tu-ro-și-lor...asta da ispravă! Ispravă, ce mai... Praful se alege domnule, praful și pulberea!

            Îşi face imediat o cruce mare de parcă s-ar închina în faţa sfântului Altar din Biserică, spune ceva şoptit, probabil o rugăciune, îşi trece degetele lungi, străvezii prin părul alb şi mătăsos de om bătrân şi pentru câteva secunde îşi închide ochii, de crezi că nu mai vrea să vadă pe nimeni , niciodată...

             Ai impresia că s-a dus, că a plecat dincolo.

              Nici respiraţia nu i se mai aude.

             Eu, care-i ştiu obiceiurile, stau acolo în faţa lui, nemişcat, şi-l aştept să-mi vorbească...

             Şi minunea se petrece aşa cum se petrece în fiecare zi!

             Îşi deschide ochii încet, încet, foarte încet... Mă priveşte pe sub ochelarii cu ramă de aur, ochelarii lui de pe vremea când  „grefier unu” fiind la  judecătoria de plasă își încânta asistența cu glasul lui ca un dangăt de clopot, şi-mi zice, aşa, cum îmi zice de fiecare dată:

             - Pe la voi, pe la şoală ce se mai aude, măi, băiete?

             Îi răspund cât se poate de politicos:

             - La noi, la şcoală este  bine! Învăţăm de toate şi o să fiu făcut pionier... Aşa mi-a zis tovarăşa învăţătoare!

             Domnul Ciufu nici n-a ascultat vorbele mele. Ştiu că nu le-a ascultat pentru că şi-a întors capul spre Cer, şi-a făcut din nou o cruce mare pe piept şi a spus mai mult îngânat, „Tatăl nostru”!

            Nu era nici-o exagerare că domnului Ciufu i se spune  şi Sfântul!

            Privit din orice parte ai vrea, nu poţi să nu observi că în jurul domniei sale există ceva ce nu există nicăieri, există o stare de linişte specială, o lumină aparte îi stă alături şi toate gesturile lui sunt altfel decât ale noastre, ale oamenilor de rând!

           Tata zice că domnul Ciufu n-ar mai trăi cam de multişor în timpurile astea ale noastre, că este atât de singur şi de departe de zilele noastre, încât nimeni nu mai poate ajunge la el şi nici el nu mai poate ajunge la nimeni, că ar trăi deja „pe o altă lume”, o lume mult mai  curată, mai cinstită , o lume în care el, domnul Ciufu şi-a lăsat slobodă toată viaţa.

            În lumea aia a lui, alta decât lumea asta a noastră, domnul Ciufu a muncit şi a fost fericit.

            - Pentru lumea, asta, a noastră , spune tot tata, omul ăsta nu a fost pregătit să trăiască! Asta este drama lui sau bucuria lui, nimeni nu ştie!

            Uitat de lume, domnul Ciufu privea senin peste toţi şi peste toate şi din când în când, se ridica din scaunul cu rezmătoare şi-mi cerea să-i aduc o cană cu apă! „Să-mi dai tu un picuşor de apă”, zicea, „uite, cu cana asta” şi eu mă duceam la vadra cu apă rece adusă de mama cu un ceas mai devreme şi-i aduceam cana cu apă.

După ce-şi sorbea apa, se aşeza la loc pe scaun, îşi desfăcea brâul din copcile gălbui, scotean curelele din catarame şi cu cămaşa desfăcută respira cu nesaţ tot aerul din curte.

             Când respira el odată adânc, aveai impresia că nu mai există aer în toată curtea!

            - N-am crezut să apuc vremurile astea, măi, băiete... Pentru mine, asta este o vreme mai rea decât moartea care nu vine mai repede să mă ia! Aş vrea să merg mai repede la ai mei. Aici nu mai am ce să fac, aici nu mai este nimic care să-mi placă!

          Astea au fost ultimele vorbe pe care mi le amintesc eu spuse de domnul Ciufu.

           Ştiu că într-o noapte s-au auzit nişte motoare de maşini urlând, după care, nimeni n-a mai auzit nimic de domnul Ciufu.

            Zvonuri sunt multe, dar nu le dau crezare!

            Precis, domnul Ciufu a fost luat de Dumnezeu şi dus acolo, la ai lui! Eu numai asta cred, pentru că şi el asta a vrut să se întâmple!

            Gurile rele spun că a fost ridicat de nişte foşti legionari deveniţi comunişti şi dus la muncă, la Canal!

           Aşa ceva nu mai cred!

           La vârsta  lui, domnul Ciufu era bun numai pentru munca specială din Cer, sfaturile lui erau, oricum, sfaturi pentru sfinţi, şi nu mai era bun pentru  munca grea a pământului de pe aici...

George Rizescu, Bogaţi, 15 iulie, 2013.

 Din viitorul volum de proze scurte PORTRETE ȘI STATUI...

Vizualizări: 125

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Portretul unei generații ajunsă la senectute și care nu se mai poate obișnui cu vremurile noi, înnoite de bine sau de rău. Mai mult de rău, după cum trăim și prezentul. Însă o fărâmă de bine există în toate...

Foarte bine conturat portretul, dar și datele istorice.

Portrete și destine.

scotean curelele din catarame - scotea - pentru că am văzut că sunteți cu volumul în construcție.

Sofy, cu stimă.

Bine scris! Nu-i o supriză pentru mine. :)

Am citit cu plăcere!

Un portret reușit.

Mai multă atenție la redactarea textului!

da Coza

Am citit cu drag și interes. Stimă,

subânțelesuri - subînțelesuri

înnecat - înecat

- Pe la voi, pe la şoală ce se mai aude, măi, băiete?/   - Pe la voi, pe la şcoală, ce se mai aude, măi, băiete?

nici-o/ nicio

Când respira el odată adânc/Când respira el o dată adânc

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Utilizatorului Vasilisia Lazăr îi place postarea pe blog Când... a lui Monica Pester
cu 6 minute în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 7 minute în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 24 minute în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 38 minute în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Actul Sacru a utilizatorului Maria Mitea
cu 50 minute în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 53 minute în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când . . . a utilizatorului Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Ghiţă îi place postarea pe blog sălcii înfloresc (valentă) a lui Stanescu Valentin
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Ghiţă îi place postarea pe blog Ars poetica (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Ghiţă îi place postarea pe blog Rondel pentru Momo a lui carmen popescu
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Mihaela Chitic îi place postarea pe blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Mihaela Chitic îi place postarea pe blog pentru atât de adâncă dragostea ta a lui petrut dan
cu 2 ore în urmă
Maria Mitea a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Actul Sacru a utilizatorului Maria Mitea
cu 2 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog incubatorul de speranțe a utilizatorului Floare Arbore
cu 3 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog pentru atât de adâncă dragostea ta a utilizatorului petrut dan
cu 3 ore în urmă
Postare de log efectuată de Costel Zăgan
cu 3 ore în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 4 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Gânduri a utilizatorului Monica Pester
cu 4 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Rondel pentru Momo a utilizatorului carmen popescu
cu 4 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog bella a utilizatorului petrut dan
cu 4 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor