Se scutură de fluturi toamna
C-un vânt prelung, cu dansul plutitor,
În mine se-nfiripă doamna
Din râul lung al vremii, curgător...

C-un vânt prelung, cu dansul plutitor,
Doinesc frunzarele pe ape,
Din râul lung al vremii, curgător,
Îmi trag tăcerile aproape.

Doinesc frunzarele pe ape,
'Nainte de a adormi pe veci.
Îmi trag tăcerile aproape,
Prin ceața ruginitelor poteci.

'Nainte de a adormi pe veci,
Se nasc incendii de culoare,
Prin ceața ruginitelor poteci,
Le las prin suflet să îmi zboare.

Se nasc incendii de culoare
Din răcoroasele lumini de ploi.
Le las prin suflet să îmi zboare,
Că mi-amintesc de focul viu din noi.

Din răcoroasele lumini de ploi,
Se-aprind grădinile cu stele.
Că mi-amintesc de focul viu din noi,
Îmi scald piciorul gol prin ele.

Se-aprind grădinile cu stele,
Ca drumurile unei mari cetăți.
Îmi scald piciorul gol prin ele,
Iar pe sub pași îmi cresc eternități.

Vizualizări: 137

Adaugă un comentariu

Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru al ÎNSEMNE CULTURALE !

Alătură-te reţelei ÎNSEMNE CULTURALE

Comentariu publicat de Manuela Munteanu pe Octombrie 26, 2023 la 10:07pm

Vă mulțumesc pentru caldele cuvinte, domnule Grig Salvan! Nu-i exclus să mai fac schimbări, deși... așa mi-a șoptit-o Euterpe și mi-e să n-o supăr. :) Noapte liniștită!

Comentariu publicat de Grig Salvan pe Octombrie 26, 2023 la 5:37pm

Frumos poem de la un cap la altul, fiecare strofă se constituie într-un tablou viu colorat, somptuos, cu elemente de fabulos și magic. Poate că totuși ar trebui egalizate oarecum versurile spre a nu mai crea impresia de „șchiopătat” pe ici pe colo, lucru care, la îndemânarea ta de versificare, n-ar fi decât o provocare.

Comentariu publicat de Manuela Munteanu pe Octombrie 26, 2023 la 1:33pm

Mulțumiri pentru trecere și apreciere, doamnelor Gabriela Raucă și Mioara Manoilă!

Comentariu publicat de petrut dan pe Octombrie 25, 2023 la 9:18pm

Manuela, așa este, nu am spus că nu-mi place, doar că pe mine nu mă văd scriindu-le, și asta pornind de la ideea că firea mea nu se încadrează cu mecanica lui fixă, nu am vrut să supăr pe cei care agreează genul, chiar am apreciat faptul că te-ai înhămat la așa ceva, pentru simplul motiv că eu nu aș fi făcut-o! Pe de altă parte, varianta Lisiei mi-a plăcut foarte mult, dar chiar și așa tot nu m-aș apuca să scriu în genul acesta! Tu ești un autor foarte bun și sunt sigur că dpdv poetic îți va reuși tot ce faci! Cu drag!

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Octombrie 25, 2023 la 8:05pm

Manuela, dacă ție îți place, e ok. :)

Comentariu publicat de Manuela Munteanu pe Octombrie 25, 2023 la 8:02pm

Pentru că mi-ar lua mult timp să răspund fiecăruia în parte, voi încerca să fac în rezumat al intențiilor mele, valabil pentru toți cei trei onorați oaspeți ai mei :).

Voi prelua o zicere a lui Alex de acum câteva zile: dacă îți spun trei că ești beat, atunci te duci în pas alergător  la culcare. Însă, nu pot să nu-mi apăr poezia și să spun măcar că așa mi-a fost intenția: să scriu în versuri cu metrică diferită, respectiv de 9 și 10 silabe. Eu cred că de data aceasta am respectat integral condițiile de formă și fond ale pantumului. Am realizat alternanțele necesare ale versurilor, am folosit rimă încrucișată, am urmărit ca descripția și reflecția să se regăsească înjumătățit în fiecare strofă. Faptul că am ales metrică diferită între v1 și v2, respectiv v3 și v4,  nu cred că abate poezia de la dimensiunea semantică și cea de formă a pantumului. Ritmul este același (iambic) în toate cele șapte strofe iar metrica este simetrică în toate strofele, în sensul că v1 - v3 și v2 - v4 sunt egale în toate cazurile. Chiar sunt curioasă care sunt acele ,,șchiopătări" de ritm. Mi-ar fi foarte ușor să aduc la același număr de silabe toate versurile și, bineînțeles, cu același ritm, dar nu doresc acest lucru, pentru că forma aceasta rupe un pic monotonia discursului. Am mai scris și postat un pantum (Palma mea cea stângă), la care am primit multe aprecieri, dar consider că abia acela nu a fost conceput corespunzător pentru că,  deși a respectat întrutotul forma, nu am putut da consistență alternanței extrinsec-intrinsec, descriptiv-meditativ, absolut obligatorie. Eu nu pot decât să vă mulțumesc pentru amabilitatea vizitei, cu promisiunea că viitorul pantum va fi cu metrică egală. :)

Dan, nu cred c-ai spus că nu-ți place pantumul! :)) Nu este orice fel de poezie, e una cu maaaare dichis!

Seară frumoasă tuturor!

Comentariu publicat de gabriel cristea pe Octombrie 25, 2023 la 6:45pm

Frumoase versuri, cu unele șchiopătări de ritm. Se poate reconstrui din mers. Curaj! 

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Octombrie 25, 2023 la 1:52am

Manuela, lăudabilă inițiativa, dar, din păcate, rezultatul nu e la fel. Nu aș vrea să te superi, probabil e prima încercare, dar, pentru a-ți reuși un pantum, condiția numărul unu e să ai un ritm foarte bun. Nu e suficient numărul de silabe (eu niciodată nu am numărat silabele când am scris poezie clasică), trebuie să vezi și cum cade accentul, cât de lungi sunt silabele etc. Pantumul tău nu curge bine, se simte. Unele versuri fiind mai lungi, iar altele mai scurte, strică toată muzicalitatea. 

Am scurtat niște versuri, fără pretenția de a fi cuprins în ele tot ce ai dorit tu să exprimi, dar le-am scurtat doar pentru formă, să vezi cum sună atunci când ritmul e bun:

Se scutură de fluturi toamna
C-un vânt prelung, unduitor,
În mine se-nfiripă doamna
Din râul vremii, curgător...

 

C-un vânt prelung, unduitor,
Doinesc frunzarele pe ape,
Din râul vremii, curgător,
Îmi trag tăcerile aproape.

 

Doinesc frunzarele pe ape,
'Nainte de-a pleca pe veci.
Îmi trag tăcerile aproape,
Prin ceața vechilor poteci.

ș.a.m.d.

.

Uite, asta am vrut să spun:

Pantum

de Silvia Rîșnoveanu

  

Un gramofon răsună pe-o stradă oarecare  

Pe dalele-nvechite se plimbă-acum istorii,  

Pe cât de mai în vâlvă, pe-atât de derizorii  

Când voaluri prăfuite le-mbracă în uitare.  

  

Pe dalele-nvechite se plimbă-acum istorii  

De melodii celebre la mare căutare,  

Când voaluri prăfuite le-mbracă în uitare  

Se pierd prin colț de scenă succese iluzorii.  

  

De melodii celebre la mare căutare  

Se-ntorc să-ți răscolească prin inimă fiorii,  

Se pierd prin colț de scenă succese iluzorii  

Când vocile ce cântă nu-s voci nemuritoare.  

  

Se-ntorc să-ți răscolească prin inimă fiorii  

Romanțe sau balade cu versuri curgătoare,  

Când vocile ce cântă nu-s voci nemuritoare,  

Își pierd, în timp, tăria și sunetul culorii.  

  

Romanțe sau balade cu versuri curgătoare,  

De nu-și găsesc menirea în ample repertorii,  

Își pierd în timp tăria și sunetul culorii.....  

Un gramofon răsună pe-o stardă oarecare. 

Nu mai intru în conținut, am vrut să mă refer doar la formă. Sunt însă convinsă că tu ai putea scrie unele dintre cele mai frumoase pantumuri. Cu drag!

Comentariu publicat de petrut dan pe Octombrie 25, 2023 la 12:42am

Deci, deci!)), Manuela, am reținut de departe ultimul vers, minunat și de păstrat în memoria colectivă a Însemnelor, dar în ce privește specia asta de poezie, nu cred că te prinde și nu numai pe tine, pe mine în primul rând nu, dar încerc să-mi imaginez dintre autorii pe care-i citesc regulat aici cui i s-ar potrivi și nu mă opresc la nimeni. Nu mă pot pronunța, cred că ai un merit și prin însuși faptul că ți-ai asumat experiența lui, dar eu nu am reușit să-i înțeleg mecanica! Cu drag, seară faină!

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Blestem de iubire a utilizatorului Monica Pester
cu 9 secunde în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog Dor de mâna-Ți grijulie a lui C.Titi Nechita
cu 6 minute în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Dor de mâna-Ți grijulie a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 6 minute în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Despre destin a utilizatorului Monica Pester
cu 2 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Despre destin a utilizatorului Monica Pester
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Gavrilă(David) Giorgiana Teodora îi place postarea pe blog petale a lui Cornaciu Nicoleta Ramona
cu 11 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog florile de soc (valentă) a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 12 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog florile de soc (valentă) a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 13 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Silogism de primăvară a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 13 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Despre destin a utilizatorului Monica Pester
cu 13 ore în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Scrinul abulic a utilizatorului chindea maria elena
cu 14 ore în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Bucurie (de Ion Lazăr da Coza) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 14 ore în urmă
Utilizatorului bolache alexandru îi place postarea pe blog Bucurie (de Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 14 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Despre destin a utilizatorului Monica Pester
cu 16 ore în urmă
Utilizatorului Stanescu Valentin îi place postarea pe blog Despre destin a lui Monica Pester
cu 17 ore în urmă
Utilizatorului Stanescu Valentin îi place postarea pe blog Silogism de primăvară a lui C.Titi Nechita
cu 17 ore în urmă
Postare de log efectuată de Monica Pester
cu 19 ore în urmă
Lui Bircea Marian i-a plăcut discuţia Viaţa la confort redus a lui Ion Lazăr da Coza
cu 20 ore în urmă
Postare de log efectuată de C.Titi Nechita
cu 22 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Bucurie (de Ion Lazăr da Coza) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
ieri

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor