Tinereţea este ca o poşetă de damă. O arunci pe un umăr, nici nu trebuie să ştii care, şi pleci. Alergi, aproape. Sari ca un cangur cu marsupiul strâns pe corp, eventual cu o curea lată şi o cataramă care se lasă greu pe un picior, nu contează care. Şi mai apeşi, din când în când, casca audio inside în ureche, fredonând o melodie, care, se pare că este pe aceeaşi frecvenţă cu globulele roşii, deci, chiar dacă poate să ţi se facă piele de şarpe când auzi cuvântul spanac, s-ar spune că tu stai foarte bine cu hemoglobina. Aproape că nici nu te mai uiţi când treci strada, întâmplător pe zebră, fiindcă şoferii nu ar putea să dea peste tine, eventual ar fluiera ori ar exclama ceva ce nu ar face decât să te înroşeşti, ceea ce reprezintă tot un semn de sănătate.
Da, tinereţea este poşeta în care ţii rujul, oglinda, pieptănul, batistele de hârtie parfumată cu iasomie ori levănţică, pentru că ţi-a spus ţie cineva că alungă spiritele rele, visezi frumos şi se mai şi împlineşte... Poza iubitului, de când făcuse armata. Era tuns de parcă avea o tichie de cauciuc lucios, dar ce frumos era! Şi zâmbetul acela transfigurat... pe care acum l-a pierdut definitiv. Şi ochii, da, ca două şine de tren interminabile pe care călătoream săptămânal, într-un miros înecăcios de vagon la comun, cu soarele care se proptea în pieptul meu ca un vătrai plin de cărbune, de luam foc şi locomotiva datorită mie alerga nerăbdătoare la întâlnire, de abia nimeream pe unde trebuie când schimba acarul macazul. Şi buzele acelea, două jeleuri care se topeau în gura mea... Iar braţele îmi frângeau mijlocul. Mă simţeam rămurică de salcâm îndoită până să plesnească crudul şi seva plângăcioasă. Parcă aud: trosc, trosc, trosc! Ei, mă trimitea bunicul după iarbă şi crengi înverzite pentru miei şi mamele lor care trebuiau hrănite până să li se ia viaţa...
O poşetă de damă cu tot felul de lucruri. Greu i-ar trece cuiva prin minte la ce folosesc toate acestea: o papiotă de aţă albă, una neagră pentru nasturii de la mantou, de care tragi la repezeală când ştii că, dacă nu te grăbeşti, poţi întârzia la serviciu şi iar se ia şeful de tine, dar tu chiar asta aştepţi, ca să poţi să descarci tot amarul pe cineva ca pe o căruţă de bălegar, în grădină, peste pământul sărăcăcios, ce se milogeşte vremii pentru fertilitatea lui. Aici nu merge treaba aia... în vitro. Mai este şi trusa de unghii. Uneori, când îţi vine vreo idee de scriitură, te faci că dai jos eponichiumul. Dar tu, de fapt, nici nu vezi că te răneşti, că sângele a reuşit să evadeze din închisoarea epidermei, că degetele ţipă umflîndu-se de durere. Nu. Tu eşti departe de tine, de obiecte, de fiinţe. Eşti literă ori semn de punctuaţie. Cuvânt. Vers. Poem de dragoste. Orice altceva. Doar picioarele înrădăcinate în parchetul de lemn mai atestă existenţa ta, ecologică aş spune, pentru că poezia nu poluează, nu-i aşa?
Hmm, poşeta. În adâncul ei, ca nişte epave pe fundul unui ocean, zac fardurile, pudra, crema de mâini. Şi parfumul. Niciodată nu o să le găseşti din prima. Va trebui să le scoţi pe toate celelalte, mai întâi, pe o masă, ori pe altceva şi, bodogănind, să mai dai şi peste alte obiecte cum ar fi cheia de rezervă de la maşină, în caz că iubitul a uitat-o pe-a lui pe dinăuntru, aşa după cum a uitat şi sprayul anti-îngheţ atunci când iarna făcuse nişte crăpături în sticla atmosferei iar el s-a chinuit câteva ore bune să deschidă portiera. Apoi, o lanternă pentru atunci când te întorci noaptea târziu şi nu este lumină pe scară pentru că tot starea deplorabilă a vremii strică şi bunul simţ al centralelor electrice. Indispensabilul telefon mobil, un carneţel de notiţe, agrafe de prins zulufi, o pereche de ciorapi cu dungă de rezervă pentru când te agăţi în cuiul din scaunul de lemn, cardurile fandosite, portofelul umil... Tinereţea se poartă pe umeri cu speranţă şi voioşie şi se află în toate lucrurile acestea mărunte. Tragi doar fermoarul deasupra lor şi conţinutul devine tabu pentru restul oamenilor. Vă vine să credeţi? Un singur lucru pot spune, că eşarfa pe care o scoţi cu grijă dintr-un colţişor, o scuturi puţin să i se aşeze franjurii şi pliurile, apoi, o arunci în sus cu bucurie. Un curcubeu fragil va apărea sus, sus de tot, unde nu vei mai putea atinge cu mâna...
Pe umăr, legănând anii... poşeta!

Vizualizări: 90

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

 Ce stil , ca o reacţie cu ramificaţii în lanţ . Mi-a plăcut tare mult  cum ai reuşit doar din construcţia frazelor ( lungi , scurte , alambicate , uneori parcă fără o legătură logică  cu precedentele )  să redai  dimensiunea expozivă  a tinereţii . Eşti o talentată , aştept cu interes alte postări!

 cineva mi-a spus odată o "zicere":

Nu  rascoli în viaţa  si poşeta unei femei niciodată. S-ar putea să dai peste lucruri de care să-ţi pară rău că le-ai găsit

Tinereţea... of, tinereţea! Cât de plastic redată, printr-o poşetă de damă. Dar cu câtă exactitate fiecare obiect folositor tinereţii, corespondent al faptelor. Femeia şi poşeta - inseparabile. Un fenomen cât se poate de comun dar cât de literar a devenit în textul tău. E o plăcere să vii în scrierile tale. Ştiam.

Admiraţie deosebită, Sofy!

mulţumesc, Gabriela, pentru empatie şi pentru aprecieri. onorată.

Gabriela Grădinariu a spus :

 Ce stil , ca o reacţie cu ramificaţii în lanţ . Mi-a plăcut tare mult  cum ai reuşit doar din construcţia frazelor ( lungi , scurte , alambicate , uneori parcă fără o legătură logică  cu precedentele )  să redai  dimensiunea expozivă  a tinereţii . Eşti o talentată , aştept cu interes alte postări!

mulţumesc pentru acest mesaj. până la urmă omul vine cu înţelepciunea din moşi strămoşi şi chiar din experienţele personale.



Ionel Mony Constantin a spus :

 cineva mi-a spus odată o "zicere":

Nu  rascoli în viaţa  si poşeta unei femei niciodată. S-ar putea să dai peste lucruri de care să-ţi pară rău că le-ai găsit

onorată şi măgulită de cuvintele tale, Sofy!

Sofia Sincă a spus :

Tinereţea... of, tinereţea! Cât de plastic redată, printr-o poşetă de damă. Dar cu câtă exactitate fiecare obiect folositor tinereţii, corespondent al faptelor. Femeia şi poşeta - inseparabile. Un fenomen cât se poate de comun dar cât de literar a devenit în textul tău. E o plăcere să vii în scrierile tale. Ştiam.

Admiraţie deosebită, Sofy!

Iris, fiindcă în viaţă multe lucruri sunt inutile, ori le facem noi inutil!

important este să vedem bine ce este de folos şi ce nu. mulţumesc pentru lectură şi opinie.

iris marinov a spus :

Tinereţea... o poşetă cu amintiri frumoase, dar şi cu lucruri inutile.

Mi-a plăcut "portofelul umil"!

"Pe umăr, legănând anii... poşeta!" Minunata definitie!  Remarc iarasi ineditul si stilul foarte atractiv.

Cu drag,

mulţumesc din nou, cu drag şi eu.

Corina Militaru a spus :

"Pe umăr, legănând anii... poşeta!" Minunata definitie!  Remarc iarasi ineditul si stilul foarte atractiv.

Cu drag,

Mihaela, încântată şi onorată de prezenţa ta.

Mihaela Popa a spus :

Tinereţea, frumuseţea vieţii, cu de toate.

"...eşarfa pe care o scoţi cu grijă dintr-un colţişor, o scuturi puţin să i se aşeze franjurii şi pliurile, apoi, o arunci în sus cu bucurie. Un curcubeu fragil va apărea sus, sus de tot, unde nu vei mai putea atinge cu mâna...
Pe umăr, legănând anii... poşeta!
"

O expunere frumoasă, îngrijită,  cu parfum şi culori adecvate.

Citit cu plăcere las semn de admiraţie.

Mihaela

 Am uitat să spun esenţialul, textul mi-a plăcut FM, însă dvs doamnele vă pricepeţi evident decât noi la poşete.

Mulţumesc, din nou.

Ionel Mony Constantin a spus :

 Am uitat să spun esenţialul, textul mi-a plăcut FM, însă dvs doamnele vă pricepeţi evident decât noi la poşete.

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 600 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Ada Nemescu a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog primăvară-n toi (valentă) a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 20 minute în urmă
Postare de log efectuată de Monica Pester
cu 48 minute în urmă
Bircea Marian a contribuit cu răspunsuri la discuţia Jurământul a utilizatorului Bircea Marian
cu 2 ore în urmă
Bircea Marian a contribuit cu răspunsuri la discuţia Nu mai pot a utilizatorului Bircea Marian
cu 2 ore în urmă
Bircea Marian a contribuit cu răspunsuri la discuţia Nu mai pot a utilizatorului Bircea Marian
cu 2 ore în urmă
Gavrilă(David) Giorgiana Teodora a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Culoarea inimii mele a utilizatorului Gavrilă(David) Giorgiana Teodora
cu 3 ore în urmă
Pop Dorina a contribuit cu răspunsuri la discuţia Mortul necunoscut a utilizatorului Grig Salvan
cu 3 ore în urmă
Lui Pop Dorina i-a plăcut discuţia Mortul necunoscut a lui Grig Salvan
cu 3 ore în urmă
Pop Dorina a contribuit cu răspunsuri la discuţia Nu mai pot a utilizatorului Bircea Marian
cu 3 ore în urmă
Lui Pop Dorina i-a plăcut discuţia Nu mai pot a lui Bircea Marian
cu 3 ore în urmă
Lui Pop Dorina i-a plăcut discuţia Încercarea a lui Tudor Cicu
cu 3 ore în urmă
Pop Dorina a contribuit cu răspunsuri la discuţia Încercarea a utilizatorului Tudor Cicu
cu 3 ore în urmă
Utilizatorului Jeler Eleonora Maria îi place postarea pe blog Ia munții-aceștia de dragoste și dor! a lui Manuela Munteanu
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Jeler Eleonora Maria îi place postarea pe blog E cald și-mbietor la tine-n casă a lui Manuela Munteanu
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Jeler Eleonora Maria îi place postarea pe blog Cină în alb a lui Mihai Katin
cu 7 ore în urmă
Jeler Eleonora Maria a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Cină în alb a utilizatorului Mihai Katin
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Jeler Eleonora Maria îi place postarea pe blog Cine sunt? a lui Pop Dorina
cu 8 ore în urmă
Jeler Eleonora Maria a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Quo vadis? a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Vasilisia Lazăr îi place postarea pe blog Murmurul sfinților a lui Jeler Eleonora Maria
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului Jeler Eleonora Maria îi place postarea pe blog Quo vadis? a lui Vasilisia Lazăr
cu 8 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor