Cum am scăpat de tatăl vitreg. (orice asemănare cu persoane din realitate este pur întâmplătoare)

     De obicei tot răul este înspre bine și binele înspre rău; dracu mai înțelege ceva-Doamne iartă. De 1 iunie plecase tata dincolo.Cu un an înainte își profețise plecarea, așa în treacăt, en-passant; îmi spuse la un joc de rummy că voi avea un alt tată. Nici nu trecuse anul și-i adunasem creierii amestecați cu praf, monede, sânge și o poză de-a surorii mele de pe terasamentul căii ferate. Apoi în octombrie mă luaseră cu ,,arcanu” în armată. Un an jumătate pierduți din viață. Copilăria, minunata copilărie, se sfărși brusc deși sincer să fiu și acum am rămas copilăros și destul de hăbăuc. La liberare, după un an și șase luni am găsit acasă un tată cu acte noi în regulă; nici nu mă dumirisem bine ce este cu viața (nici acum nu sunt prea dumirit) și dânsul mă și luase ,, în primire”. Am intrat direct în iad, nu de alta dar trebuia să mă familiarizez cu ce se mânăncă.. Am ajuns să-mi aducă mama plăngând măncarea în camera din față, nu neapărat că mi se interzicea dar aveam și io sensibilitățile mele exacerbate. La omul acesta (hai să-i spun om) îi plăcea altfel gătită măncarea, o mănca aproape crudă. Dacă vă spun că era vănător și se numea Feri Lapoși cred că am spus totul. Vâna rațe, gâște, iepuri căprioare ( odată a despicat la mine în baie o căprioară gestantă- vă las să vă închipuiți sufletul meu).Ce satisfăcut și mândru de ,,ispravă era dânsul! Subiectul, însă, este altul: cum am scăpat. Aveam în curte o vie care în acea toamnă de grație, (toate toamnele sunt de grație) a dat o recoltă peste margini. Făcusem un vin aromat care-ți pișca limba ca șampania. Mi-am umplut o damigeană de 50 litri și-mi rămăsese încă 50 litri. cu acordul vitregului îmi luasem împrumut damigeana lui. Când veni vremea să o decantez după ce am golit aproape jumătate cu un furtun, cantitatea rămasă , cu chin și cu ,,vai„ am aburcat-o pe un fotoliu din antreu...o secundă de neatenție (v-am spus că sunt hăbăuc) și damigeana a făcut un simplu ,, țac”, apoi ,,pac” și tot lichidul din dănsa se duse instantaneu în cele patru puncte cardinale, un Big-Bang în miniatură. Banditu era dus la vânătoare, mama la serviciu, așa că m-am chinuit singur să fac curat și ordine (credeam eu). am aruncat toate cioburile la gunoi fix în acea zi era data când se străngea gunoiul pe stradă. A dfoua zi a văzut Feri că nu a văzut damigeana.

  -Unde-i damigeana mea?

  -Uite-o, i-am arătat damigeana pe care mă grăbisem să o cumpăr.

  -De ce minți spurcăciune, nu e damigeana mea, a mea avea un defect la gură.

  -Bine,.  Dezdemona, damigeana ta, damigeana ta am spart-o și am aruncat-o la gunoi, uite, ți-am luat una mai frumoasă și nouă.

   -Spurcăciune, minți, damigeana mea este la curva ta, să mi-o aduci că altfel îți frig urechile și deseară ți le mânc cu usturoi.

    Aveam pe pat o bunică aproape paralizată care cu greu se sculă din pat, ieși și-i spuse vănătorului în batjocură: da Feri, ai dreptate, damigeana ta e la curva lui. Vai Doamne, atât i-a trebuit lui Feri, urlă către mine:

   -Pănă și curva asta bătrănă recunoaște și tu nu.

    A sărit instantaneu spre mine cu toate cele 120 de kilograme care le avea. m-am retras și l-am fukgerat provocator, înpăimăntător în ochi. A luat masa din mijlocul camerei și cu o viteză apreciabilă a aruncat-o înspre mine. Cu o viteză egală cu a dănsei am întămpinat-o...praf și surcele s-a făcut încât mi-a venit să râd căci părea un film cu Piedone. Nu s-a mulțumit cu atât, a tăbărât pe mine...ne-am zvărcolit, lovit, sugrumat, păream pierdut... m-am desprins oleacă și fulgerător doi pumni ascuțiți a primit barba lui...sânge cât cuprinde încât părea că este bulion sau cerneală roșie.. din mijlocul camerei ne-am tot rostogolit doi viitori morți...nu se putea bănui cine scapă..venise și mama de la serviciu, uela că mă scapă, lovea cu toate puterile ei de suflet purtător de mamă și 55 de kilograme. Dar sincer să fiu nu știu cine încasă mai mult , eu sau vănătoru. Când eu pe el , când el pe mine, când eu sub el și eu peste mine...nimeni nu a filmat...jos am ajuns o masă informă de carne...nu oameni...apoi am auzit ca în vis: lasă-l că-l omori. Așa era, el horcăia a moarte peste mine înăbușit de greutatea lui...dar nu mai era periculos...am ieșit cu greu de sub Vănător. Nu știu cine a chemat miliția...a venit și cumnatul Ioanci... milițianul râdea pe sub mustață (nu avea mustață), a ținut o cuvântare așa cum trebuia să se țină în acei ani apoi a plecat...nici măcar amendă nu ne-a dat. amenda o dă Dumnezeu. A plecat și vănători, spre seară a venit după catrafuse și după o mobilă de bucătărie care la poartă a ajuns cherestea tot dată de-a dura căci nimeni nu a vrut să-l ajute la ,,transpoert”. Mama va continua să-l ajute după ce se duse, pe el și pe taică-so tot paralizat...El muri într-o locație cu lut și neîncălzită...înmormăntarea făcută de mama. Încotro ne îndreptăm oameni buni?

  -

Vizualizări: 51

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Corect ar fi să scriu și aici, chiar dacă îmi cunoașteți deja opinia. În consecință, voi relua comentariul și voi repeta că ați căpătat respectul meu pentru calitățile de prozator. Ați dat dovadă de vivacitate în idei, culoare, vocabular dens și diversificat, atitudine dramatică și tulburătoare în organizarea acțiunii și conturarea personajelor. Un sfat: focalizați-vă pe stările create asupra dumneavoastră de mișcare, nu pe mișcarea în sine. De exemplu: ,,A sărit instantaneu spre mine cu toate cele 120 de kilograme pe care le avea, m-am retras și l-am fulgerat provocator,  înspăimântător în ochi", ar mai putea fi scris - Incredibil cât putea fi de mlădioasă și perspicace namila aceea de bărbat, hrănită parcă cu lapte de năpârcă și încălzită la sân de zmeoaică. Cu vreo 50 de kilograme în plus,  furios, cu o privire barbară,  s-a repezit asupra-mi cu viteza gândului.

Oricum, felicitări! Este un text bun.  Așa cum am mai spus, despre poezie, vom mai povesti... 



Munteanu Manuela a spus :

Corect ar fi să scriu și aici, chiar dacă îmi cunoașteți deja opinia. În consecință, voi relua comentariul și voi repeta că ați căpătat respectul meu pentru calitățile de prozator. Ați dat dovadă de vivacitate în idei, culoare, vocabular dens și diversificat, atitudine dramatică și tulburătoare în organizarea acțiunii și conturarea personajelor. Un sfat: focalizați-vă pe stările create asupra dumneavoastră de mișcare, nu pe mișcarea în sine. De exemplu: ,,A sărit instantaneu spre mine cu toate cele 120 de kilograme pe care le avea, m-am retras și l-am fulgerat provocator,  înspăimântător în ochi", ar mai putea fi scris - Incredibil cât putea fi de mlădioasă și perspicace namila aceea de bărbat, hrănită parcă cu lapte de năpârcă și încălzită la sân de zmeoaică. Cu vreo 50 de kilograme în plus,  furios, cu o privire barbară,  s-a repezit asupra-mi cu viteza gândului.

Oricum, felicitări! Este un text bun.  Așa cum am mai spus, despre poezie, vom mai povesti... 

Ce povestire!...  aproape  un thriller,da tot raul  spre bine  ,aici  se inverseaza  in parte ,este o  naratiune  trepidanta dar  de mare efect!

cu  pretuire!

Stil captivant, ritm alert, dramatic, dar și presărat cu umor, în maniera prozei moderne americane, cu har și haz de povestitor, text în ansamblu amuzant, plăcut la lectură.

Excesul de puncte de suspensie din ultima parte însă nu se jusifică. Am avut și eu cândva mania punctelor de suspensie cu rost și fără rost, am fost criticat adesea pentru asta până mi-am revenit oarecum, cel puțin parțial, deși încă îmi mai scapă uneori puncte de suspensie fără justificare. :) 



Grig Salvan a spus : ce frumos spus și-mi va fi lecție pe viaâă; trăit la intensitate maximă am făcut dezmăț de puncte, virgule, eu care scriu calculat aci m-am răsfățat. Mă tem că voi fi scos afară și nu voi avea nici un drept de replică...pt puncte, pt virgule etc

Stil captivant, ritm alert, dramatic, dar și presărat cu umor, în maniera prozei moderne americane, cu har și haz de povestitor, text în ansamblu amuzant, plăcut la lectură.

Excesul de puncte de suspensie din ultima parte însă nu se jusifică. Am avut și eu cândva mania punctelor de suspensie cu rost și fără rost, am fost criticat adesea pentru asta până mi-am revenit oarecum, cel puțin parțial, deși încă îmi mai scapă uneori puncte de suspensie fără justificare. :) 

Pentru a fi clar de la început: text vioi, incitant, o povestire alcătuită cu evident stil.

Totuși, mi-a lăsat impresia că e scris telegrafic, pentru economie de... spațiu și cuvinte.

Esențialul: mi-a plăcut.



ALEXANDRU MAIER a spus :



Grig Salvan a spus : ce frumos spus și-mi va fi lecție pe viaâă; trăit la intensitate maximă am făcut dezmăț de puncte, virgule, eu care scriu calculat aci m-am răsfățat. Mă tem că voi fi scos afară și nu voi avea nici un drept de replică...pt puncte, pt virgule etc

Stil captivant, ritm alert, dramatic, dar și presărat cu umor, în maniera prozei moderne americane, cu har și haz de povestitor, text în ansamblu amuzant, plăcut la lectură.

Excesul de puncte de suspensie din ultima parte însă nu se jusifică. Am avut și eu cândva mania punctelor de suspensie cu rost și fără rost, am fost criticat adesea pentru asta până mi-am revenit oarecum, cel puțin parțial, deși încă îmi mai scapă uneori puncte de suspensie fără justificare. :) 

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 600 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog partea de înger a lui petrut dan
cu 16 minute în urmă
Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog A șaptea pace a lui Monica Pester
cu 17 minute în urmă
Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog O pace a lui carmen popescu
cu 19 minute în urmă
Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog șșșt – Săptămâna mare a lui Mihaela Popa
cu 21 minute în urmă
Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog casa de ceai a lui petrut dan
cu 23 minute în urmă
Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog Bucurie (de Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 25 minute în urmă
Grig Salvan a postat o discuţie
cu 1 oră în urmă
Grig Salvan a contribuit cu răspunsuri la discuţia Jurământul a utilizatorului Bircea Marian
cu 1 oră în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog A șaptea pace a utilizatorului Monica Pester
cu 2 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog partea de înger a utilizatorului petrut dan
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog Urare a lui IOAN stoian
cu 2 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Urare a utilizatorului IOAN stoian
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog O pace a lui carmen popescu
cu 2 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog O pace a utilizatorului carmen popescu
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Grig Salvan îi place postarea pe blog șșșt – Săptămâna mare a lui Mihaela Popa
cu 2 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog șșșt – Săptămâna mare a utilizatorului Mihaela Popa
cu 2 ore în urmă
Lui Grig Salvan i-a plăcut discuţia Nu mai pot a lui Bircea Marian
cu 2 ore în urmă
Grig Salvan a contribuit cu răspunsuri la discuţia Nu mai pot a utilizatorului Bircea Marian
cu 2 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Flori de salcâm a utilizatorului Gavrilă(David) Giorgiana Teodora
cu 2 ore în urmă
Grig Salvan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog primăvară-n toi (valentă) a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 2 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor