soarele își ascute razele
în cutea norilor aspri și încruntați
ferecați în plumb greu
până ce devin atât de subțiri
încât abia de se mai văd
cerul mă apasă cu soarta lui
așa cum mă apasă gândurile
aerul devine dens și sufocant
ca o sugrumare
mi se pune un nod în gât
pe care-l înghit
ca să nu izbucnesc
în torente sălbatice de ploi
tensiune de s-o tai cu cuțitul
ce stă să crape în orice moment
rafalele se ciocnesc între ele
fără ca vreuna să câștige
stările mele se alungă și se izbesc
gladiatori nevrotici
de-ar turna mai repede
să se termine odată cu asta
făurarul din tării
nu mai suportă
și trăsnește dintr-odată
cu o lovitură de baros
în țărâna pietroasă și îndărătnică
masa sa de lucru
pentru o fracțiune de secundă
cât un suspin a neputință
o rază frântă în nu mai știu câte locuri
a țâșnit prin crăpătura unui nor de catran
și-un strop de sare din nodul meu din gât
a scăpat prin colțul ochiului
evadând printre zăbrelele genelor
dezlănțuită o ropotă s-a pus
să sărute obrazul pământului
și pale hăbăuce de suspine
se hărțuiesc acum prin văzduh
din când în când un tunet sughite
și lumina refulată
răzbate iarăși ruptă în bucăți
de fulgere ascuțite
ce biciuie privirea cu clipirile lor
apoi doar cât m-am șters la ochi
s-a răzbunat
cerul s-a și curățat de zgură
și s-a făcut de opal oțelit
ca și cum toate acestea
ar fi fost o simplă părere
închipuire de suflet
nebun și chinuit

Vizualizări: 133

Adaugă un comentariu

Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru al ÎNSEMNE CULTURALE !

Alătură-te reţelei ÎNSEMNE CULTURALE

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Iunie 28, 2023 la 10:01pm

Observ că v-ați închis pe moment pagina. Poate o să vă mai gândiți. Regret. Cred că noi am greșit. Soțul meu, creatorul acestui site, spunea întotdeauna: niciodată să nu aducem vreo critică primului text al unui membru nou. La al doilea, da, dar nu la primul postat. Și avea dreptate. Când am pășit eu pentru prima dată în această lume a scrisului, când am postat primul text, cineva mi-a adus o mică critică. Atât de tare m-am descurajat, încât doream cu orice preț să-mi șterg contul, dar nu știam cum. În timp ce eu orbecăiam, un alt scriitor a venit și mi-a lăudat textul. Atunci am decis să rămân. În timp, am ajuns admin pe acel site. Se numea „Cititor de proză”. 

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Iunie 28, 2023 la 9:47pm

Îmi pare rău, sincer îmi pare rău. Nu aceasta este soluția. Poate greșim noi, rămâneți și demonstrați-ne că greșim. Însemne culturale e oglinda în care doar cei puternici au curajul să se privească. Eu cred că sunteți destul de puternică să rămâneți. Fuga e cea mai proastă soluție. Dar faceți cum doriți. Oricum, potențial există. Indiferent ce veți decide să faceți, eu vă doresc MULT SUCCES în activitatea literară!

Comentariu publicat de Anamaria Julia Dragomir pe Iunie 28, 2023 la 9:27pm

Ce aș mai putea spune? Îmi cer iertare de la doamna Cîmpeanu că i-am scris greșit numele, am scris "la cald" când am văzut comentariul, cu siguranță că veți mai găsi și alte typo-uri. Am încercat să motivez lipsa semnelor de punctuație. Este pastel (dar nu ca formă), este descriptivă și explicită poezia, conține multe verbe (Iarna lui Alecsandri face la fel), este o poezie modernă, se îndepărtează de proză prin ceea ce exprimă și prin modul în care sunt folosite procedeele stilistice (am încercat să explic și asta). Da, pasajul despre furtună al lui Calistrat Hogaș este absolut superb și încărcat de figuri de stil, dar este proză și există o diferență între ceea ce se întâmplă acolo și ceea ce se întâmplă aici, cu toate că figurile de stil sunt adoptate și de proză. Am și eu poezii scrise în stil clasic și nu aș nega niciodată și pentru nimic în lume meritele fiecărei abordări literare pentru că fiecare transmite ceva valoros. Eu sunt deosebit de recunoscătoare pentru primirea în cenaclu și pentru comentarii; sunt îndatorată celor care și-au rupt din timpul lor pentru a-mi transmite opiniile (distinsei doamne Vasilisia Lazăr Grădinariu, membrilor din administrație și membrilor din cenaclu)  dar simt că există undeva o nepotrivire între ceea ce înțeleg eu că ar fi poezia și ceea ce se receptează. Prin urmare, mă voi retrage de pe platformă mulțumind încă o dată tuturor și cerându-mi iertare pentru orice ofensă adusă și inconveniență creată.    

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Iunie 28, 2023 la 7:59pm

Și mie mi-au plăcut multe imagini.

Comentariu publicat de Nuta Craciun pe Iunie 28, 2023 la 7:45pm

Dragă Iulia, odată ce ai dat drumul unei poezii, părerile personale legate de receptare trebuie acceptate. Ce se spune despre ea e efectul firesc al postării. Și eu simt o apropiere de proză, nu pentru fondul textului cât pentru formă. Prea multe propoziții enunțiative: ”soarele își ascute razele”, ”cerul mă apasă…”, ”aerul devine dens”, pare prea bine regizat totul, prea programatic și asta sufocă un pic lirismul, cred că are nevoie de niște răsuciri metaforice, niște fracturi pe alocuri care să spargă puțin tiparul.  Poezia în sine cred că e o redare a unei emoţii, eu aici simt cuvintele, imaginile bine create dar nu simt emoția. Îndrăznește să treci de la o imagine metaforică la alta chiar dacă nu este întotdeauna un scenariu coerent, cum nici emoția nu respectă mereu o traiectorie strictă, impusă, ci colorează în mai multe culori.

Grijă la ligamente cum ar fi: ”masa sa de lucru”, sau exprimări nepotrivite: ”încât abia de se mai văd”, ”tensiune de s-o tai cu cuțitul”, se poate spune simplu, fără acel ”de”. Și apoi cred că e un pic prea lung acest discurs poetic fără să aducă neapărat ceva nou, și așa devine obositor, are dinamica unei poezii reuşite dar în forma actuală transmite fără prea mult fior liric, chiar dacă sunt multe imagini care îmi plac,  cred că ele nu trebuie expuse ca diapozitivele: ”tensiune de s-o tai cu cuțitul/ ce stă să crape în orice moment/ rafalele se ciocnesc între ele/ fără ca vreuna să câștige/ stările mele se alungă și se izbesc”… răsucește-le puțin altfel sună ca o dare de seamă, îmi permit să îți spun cum ajunge la cititor pentru că știu că nu te superi. Succes în lupta cu metafora!! 

Comentariu publicat de Mihai Katin pe Iunie 28, 2023 la 7:35pm

Mi-ati adus aminte de un tablou al lui Ivan Șișkin, daca nu ma insel, Furtuna... În rest, numai de bine si  sper sa va fie de folos comentariile doamnelor Vasilisia si Ana.

Comentariu publicat de Vasilisia Lazăr pe Iunie 28, 2023 la 6:40pm

Excluderea, în general, a punctuației e un cadou sinucigaș primit de la poeții futuriști și dadaiști, care au căutat să distrugă poezia, pe unde au prins-o.

Sunt adepta punctuaţiei și a majusculei la început de vers, în general, totuși, trebuie să recunosc că există unele poezii cărora li se scade valoarea dacă-s scrise cu punctuaţie. Așadar nu am o problemă expresă cu lipsa punctuației într-o poezie și chiar prefer uneori să lipsească de tot decât să fie greșit pusă.

Cu altceva am eu o problemă. Și aici sunt de acord cu Ada. Poezia de mai sus e mai mult o proză. Dacă veți citi fragmentul furtunii lui Calistrat Hogaș (https://biblior.net/muntii-neamtului/singur.html), veți vedea câte figuri poetice sunt în proza acestuia. Dar e proză. O proză bună trebuie să aibă și imagini poetice. Poezia nu e atât de descriptivă, de explicită, nu are atâtea cuvinte de legătură, poezia înseamnă mister, pe lângă metaforă, mesaj, emoție. Poezia nu poate fi aranjată pe orizontală. Încercați și aranjați acest text pe orizontală și veți vedea ce frumos se leagă. Bineînțeles folosind și semnele de punctuație. Lipsa lor, aici, nu ajută cu nimic. Știu că vă este greu să renunțați la multe cuvinte și chiar versuri întregi, dar diamantul ca să strălucească are nevoie de multă șlefuire. Nu vreau să vă supăr, aceasta este părerea mea și sunt convinsă că data viitoare nu voi mai citi un poem atât de descriptiv și clar. Vă spun bun venit în familia noastră și mult succes!

Comentariu publicat de Anamaria Julia Dragomir pe Iunie 28, 2023 la 5:39pm

Ana Cîmpianu, mă bucur nespus de mult că sunteți profesor de limba română! Prin urmare, sunt încredințată că aveți cunoștințe temeinice despre avangardism, modernism și postmodernism (care este consierat tot modernism de unii critici – este o dispute încă nefinalizată), neo-modernism sau tardo-modernism - cum îl numește Cărtărescu); știți că adoptă o atitudine de frondă în raport cu mijloacele poetice clasice; știți că, prin urmare, lipsa semnelor de punctuație sau folosirera lor neconformă cu normele gramaticale transmite exact acest mesaj. Se prea poate ca întregi curente literare să fie o simplă... epatare... ce să zic... La mine lipsa semnelor de punctuație nu este adoptată din simplu spirit de frondă și revoltă față de reguli (gramaticale ș.a.m.d.), ci transmite un mesaj - exact faptul că există o fuziune, o sudare, dacă doriți, între starea interioară și furtuna din natură, unde nici măcar o virgulă nu încape pentru a separa ceva, darmite un punct! Majusculele nu există nici ele pentru că nu se poate discerne când/unde anume începe și/sau se sfârșește starea interioară și/sau furtuna. Vă las un link drept trimitere la un poet de renume care 'se joacă' și el cu normele pentru... credibilitate?! Eventual?! Bineînțeles că vă mulțumesc pentru comentariu! https://www.poeziile.com/autori/Matei-Visniec/index1.php

Comentariu publicat de Anamaria Julia Dragomir pe Iunie 28, 2023 la 4:14pm

Da, există proză care conține figuri de stil specifice poeziei, dar nu știu dacă în felul acesta. Aceasta poezie aș spera că este o poezie de stare în care comuniunea om-natură este mult mai mult decât atât, este o fuziune, furtuna este resimțită organic și vice-versa, starea se reflectă în natură în așa fel încât este greu de identificat care primează și care pe care influențează (furtuna dă starea, sau starea interioară provoacă furtuna), fapt redat prin metafire-personificări în care termenii componenți sunt atât de definibili unii prin ceilalți, încât nu pot fi despărțiți (luați separat) pentru a fi măcar numiți (fulgerele biciuie privirea cu clipirile lor). Aproape că aș avea îndrăzneala de a spune că este vorba despre un alt tip de metaforă... dar nu mă aventurez chiar până acolo. Evident, fiecare vedem și definim poezia în mod diferit, dacă dumneavoastră considerați că aici este vorba de proză și ați reuși să încadrați această scriere într-un text în proză, eu nu pot decât să vă primesc opinia. Eu sunt subiectivă, fără îndoială și nu văd acest lucru ca fiind posibil - voi fi având o viziune diferită față de dumneavoastră despre ceea ce este poezie și ceea ce este proză.

Comentariu publicat de Ada Nemescu pe Iunie 28, 2023 la 3:17pm

Draga Julia,

Sunt atâtea proze care abundă în motive poetice, la clasici sau contemporani...

Fie cum spui, tot frumos este :))

aDa

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 600 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Utilizatorului Amanda Spulber îi place postarea pe blog Singurătate a lui Dacu
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Amanda Spulber îi place postarea pe blog Uneori mi-este teamă a lui Mihai Katin
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Amanda Spulber îi place postarea pe blog despre iubire a lui bolache alexandru
cu 1 oră în urmă
Amanda Spulber a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Sărutul tău de ploaie și de lună... a utilizatorului Amanda Spulber
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Vasilisia Lazăr îi place postarea pe blog despre iubire a lui bolache alexandru
cu 2 ore în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog despre iubire a utilizatorului bolache alexandru
cu 2 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog O pace a utilizatorului carmen popescu
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog Ziua fără de sfârşit (fragment) a lui Mihai Katin
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog casa de ceai a lui petrut dan
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog partea de înger a lui petrut dan
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog Împotrivire a lui Monica Pester
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog Sărutul tău de ploaie și de lună... a lui Amanda Spulber
cu 4 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog primăvară-n toi (valentă) a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog despre iubire a lui bolache alexandru
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului nicolae vaduva îi place postarea pe blog Uneori mi-este teamă a lui Mihai Katin
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului Valeriu Anghel îi place postarea pe blog partea de înger a lui petrut dan
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului Valeriu Anghel îi place postarea pe blog O pace a lui carmen popescu
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului Valeriu Anghel îi place postarea pe blog Rondel pentru Momo a lui carmen popescu
cu 4 ore în urmă
gabriel cristea a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog O pace a utilizatorului carmen popescu
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului gabriel cristea îi place postarea pe blog O pace a lui carmen popescu
cu 4 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor