- Tulai Doamne! Intră! Bine c-ai vint! Așe tare mă bucur! Tăt mă uitam la oră... vine or nu vine?

- No, no că dară nu dădeau turcii! S-o hi răcit? Mîîî, tu Mărie faci ai mai bună cafe. Să gust dăn haioș. Mîîî, să topchește-n ceru’ gurii. Mîîî, mîîî!

- Lasă tu, vecino, nimicurile ăste’, să-ți spui, îs așe supăratăăă... da tu, năcăjită-năcăjită, rău.

- ???

- O sunat nepotu-mneo. Dacă nici acu nu iasă la putere ăla pe care-l vre ăi tineri pleacă-n Anglia, că s-o săturat de tăt ce-i în țară, că ăi bătrîni s-o bolînzit, că nu pricep mnica, de-un sfert de veac o țîn tăt așe. Ni la el! I-am zis: Dară cin’ te-o șters la c..r cînd erai pruncuț, copile? Dară cin’ te-o făcut ficior, ’nalt, deștept? Io, no? Acu la bătrînețe mă lași? Moș-tu mortu-i ăn țintirim iară eu rămîn sîngură. N-am dreptate? Ioi, mare năcaz! Do’mne, dă-i minte că prostu-i!

- Dreptu-i! Io ruga-tu-m-am la ’Mneozău pentru mintea soacră-mi și n-o dat nica. Ba o dat, o vint popa ăl tînăr. Io n-am fo’ curioasă. Soacră-me, mintenaș, o fo’ la slujbă. Ieee! Cînd s-o-nturnat: Mămică, cum îi popa? Tulai copilă, ocoș îi! Și ce-o zis popa, mămică? Păi draga me, nu țiu minte dară așe fain voroveaaa... No, lucru’ slab la ie. A doua zi popa la ușe me. Fleoșc în dreapta, fleoșc în stînga, oblu pă tăte mobilele și mileurile mele. Rogu-te părinte ai milă! Dară el mnica, dădea ’nainte cu busuiocu’ să vază averea no’stră. Pe ormă m-o luat la rost: Nu v-am văz’t la beserică! și i-am spus oblu: Părinte, la cetit? Nici io!

- Vecino, bine c-ai omu’ de tătă isprava.

- Ion? Îi dă tătă minunea. Îți spun doar ție, dară să nu mai spui la nimne. Să paț io, femeie bătrînă, așe roșine?

- Care?

- Tulai Do’mne! O vint sara ș-o zgherat dăn ușe: Muiereee! Beutură!... O țîrucă! Să șterg ormele popchii. ’Mneozăii mă-sii! Aduci au ba? Muiere, nu hi pre... Tulai Do’mne, cum o zis? No, am uitat cuvîntu’ ăla, dară mintenaș o beut juma de litră. Tuuu, așe dragă-mi ești! Hai, să facem sex! Dară cum îi ăla? Tu și mi-o esplicat. Să pic dăn picio’re. La tv îs tăte blestămățiile, s-o căpiat omu’ mio. No, no, șezi molcom, omule. Ioaneee, asurzi-tu, șezi locu’! Tulai Domne! Vrai ca animalele or să mă răstignești ca pe Sfântu’ Andrei? No, no! Ioaneee!

- Mai poate?

- Cum nu! Mîncă precum porcu’, be ca bou’ și-i ca buhaiu’. Tăt tătîne-su, așe vorovește mumă-sa. Dară nici io nu mă las.

- ???

-  Îi pun ’nainte tri litre palincă, să vîre-n el cît vre și socot că dacă o da ’Mneozău, ș-o da ’Mneozău... să-l îngrope soacra cîtu-i în putere că io mi-s... io mi-s... no, no că-mi stă pe limbă...

- Economă?

- Nu, Mărie, mi-o zis omu’ cuvântu’...  mă tăt amărăște că-s pre... samănă cu scrinu... iote pe limbă-mi stă...

- Mare păcat! vecino.

- Ie, păntru mine. Mărie, ruga-tu-te-ai păntru sufletu’ mneo?

- Io ziceam de Ion. Fain omu’!

- O hi. Îl vrai? Ie-l, tu!  Tăt zice că io mi-s... io mi-s... com ăi spune la cuvîntu’ ăla? Călca-l-ar nevoia! Ptiu, Satano! Do’mne, iartă!

- Tu, io îl ieu, dară trăbă să pleci dăn sat.

- Musai?

- Ie! Nu se cade: io, tu și Ion, tăți ’olaltă. E bai! Batăr să nu hi sîngură, vorovesc cu nepotu-mneo să te ieie cu el?

- Să mer, io, ăn Anglia? Să mă țup ăn avion? Cu slană, palincă, pită și tătă helea? Ăia habar n-au de mîncare. Tuuu, beutura ălora, o zis șogoru’ Șoni, miroasă a ploșnițe. Do’mne feri! Nu poci, Mărie dragă! Nu poci și pace! Io mi-s, io mi-s... îmi stă pe limbă... Ioi, tîrziu-i! No, rămîi cu bine! Domne-ajută!

- Doamne-ajută, vecino!

........

- Mulțam Do’mne! Mi-o vint cuvântu’, dară no-s proastă. Să nu uit, batăr pănă mînie, la cafe: No, Mărie, așe mi-o spus omu’ mio, că io mi-s... pre comodă!

 

Autor: Mihaela SUCIU

Vizualizări: 482

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Am savurat deși pe alocuri regionalismele au îngreunat puțin farmecul lecturii. Deh și eu puțin pre comod!

M-am spart de râs! De mult nu ai mai venit cu umorul tău spumos, Mihaela. Dar cu acest text ai dat lovitura. Nu e ușor să scrii în acest dialect ardelenesc, mai ales, parcă rețin că ești moldoveancă. Am scris și eu în dialect și știu cum pleacă mâna în direcția corectă... Mai și tu mici scăpări, corecte :)))

Da', pănă la urmă, nu o găsât cuvântu'', tu... crez că era frijidă...

Am, citit cu deosebită plăcere și m-am amuzat teribil. Mai așteptăm.

Sofy

Mulțam fain de citire! Fiecare regionalism are farmecul său. În general nu scriu cu regionalisme, dar a meritat, mi-am reînprospătat cunoștințele.

bolache alexandru a spus :

Am savurat deși pe alocuri regionalismele au îngreunat puțin farmecul lecturii. Deh și eu puțin pre comod!

M-am distrat de minune! :)) Excelent!

Mulțam fain, Sofy! Mi te închipui râzând.

Tot așe m-am rîs, io, de-o zis șogoru Ioșca: Tu, te-ai bolînzit. Doamne feri, poci muri de rîs! Io, mă Ioșca? Nu cred, hai să bem că tot e ziua ta, bem în sănătatea ta pînă mi-oi strica pe-a me...

Îmi place să scriu în dialect, e relaxant. M-am prăpădit de râs când  o colegă a citit cu voce tare textul meu, că altfel nu-l pricepea, era din Bacău. Moldovenii îmi zic ardeleacă, iar ardelenii, moldoveancă. Nici eu nu știu ce sunt, cert este că m-am trezit într-o familie de moldoveni stabiliți în Făgăraș și-am copilărit cu români, unguri, sași și tigani. Nu observam nici o diferență, toți eram egali. Oricum dacă mă întrebă careva câte limbi știu, mă dau grande: română, moldovenește și ardelenește, mai ciupesc pe ici pe colo cuvintele naționalităților menționate anterior și da, Sofy! mă simt universală, ador umorul! De dragul tău, o să mai postez un text  în același dialect.



Sofia Sincă a spus :

M-am spart de râs! De mult nu ai mai venit cu umorul tău spumos, Mihaela. Dar cu acest text ai dat lovitura. Nu e ușor să scrii în acest dialect ardelenesc, mai ales, parcă rețin că ești moldoveancă. Am scris și eu în dialect și știu cum pleacă mâna în direcția corectă... Mai și tu mici scăpări, corecte :)))

Da', pănă la urmă, nu o găsât cuvântu'', tu... crez că era frijidă...

Am, citit cu deosebită plăcere și m-am amuzat teribil. Mai așteptăm.

Sofy


Mulțumesc, Corina! Mă bucur de mesaj.


Corina Militaru a spus :

M-am distrat de minune! :)) Excelent!

Spumos text!

Felicitări!

da Coza

Scurt, concis și e de bine, no îs tare mulțămită. 

Ion Lazăr da Coza a spus :

Spumos text!

Felicitări!

da Coza

Frumos si deosebit.

Mulțumesc de citire și comentariu!

Olimpia Sava a spus :

Frumos si deosebit.

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 1 oră în urmă
Lui Elena Lucia Spătariu Tudose i-a plăcut profilul lui petrut dan
cu 1 oră în urmă
Lui Elena Lucia Spătariu Tudose i-a plăcut profilul lui petrut dan
cu 1 oră în urmă
Elena Lucia Spătariu Tudose şi petrut dan sunt acum prieteni
cu 1 oră în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Adam izgonitul a utilizatorului Mihai Katin
cu 3 ore în urmă
Postare de log efectuată de Mihai Katin
cu 3 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 3 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog SONET LXXVII  (Mamă) a utilizatorului BOTICI GABRIELA
cu 3 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Iarnă pentru Eminescu a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 3 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog De ziua prieteniei vă spun: Bună seara! a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 3 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Remember Ion Lazăr da Coza („Definiție”) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 3 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Mijesc albastre flori a utilizatorului gabriel cristea
cu 3 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 3 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 3 ore în urmă
Utilizatorului Maria îi place postarea pe blog vin ploile a lui petrut dan
cu 4 ore în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog SONET LXXVII  (Mamă) a lui BOTICI GABRIELA
cu 4 ore în urmă
Postare de log efectuată de BOTICI GABRIELA
cu 10 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 10 ore în urmă
Chris a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Erezia artei a utilizatorului Costel Zăgan
cu 12 ore în urmă
Utilizatorului Chris îi place postarea pe blog Erezia artei a lui Costel Zăgan
cu 12 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor