Pe poartă tocmai intrară un bărbat adus de spate şi o femeie ce se ţinea ţanţoşă: Gigi, fratele lui Niţu, şi soţia sa, Măria.
- Sara bună!
- Bună sara! Tocmai vorbeam de voi...
- Ei, sări Măria. Ne bârfeaţi!?
- Vorbeam şi noi ca oaminii! Da’ poftiţi la masă! îi invită Riţa.
- Că di la masă ne ridicarăm şi noi!
- Da’ un porumb fiert nu refuzaţi?
- Aia nu! zise tot Măria. Noi n-am mai ajuns di la ultima sapă! Ni l-or fi furat, dreacu’, ţâganii!?
- Parcă nu mai au de unde? Nu să duc ei taman la capu’ pământului!? zise Gigi.
- Ei, ce zâci tu!? Tocmai acolo se duc! Cu maşinile! Intră în porumb şi ţi-l sfertuiesc! Macar înainte luau pe sărite, să mai fereau, da’ acuma sunt mână-n mână cu jăndarii!
- Şi dacă tot ştiţi, di ce nu-l păzâţ’? îi întrebă Niţu.
- Aia nu făcusăm acuma!? zise Gigi. Dacă-l ia, nu să duc!? Şi-aşa cumpărăm concentrate di la Mărinică! Măi mare paguba şi pământu’ ăsta! Oase rupte degeaba!
- Şi-atunci la ce-l mai ţâneţ’? Eu mă duc cam o dată la doauă săptămâni şi avem şi paznic plătit! o ţinu pe-a lui Niţu.
- Ei, la tine e altceva! Ai căruţă, da’ noi... zise în apărarea lui Gigi.
- Dacă-l ascultai pe Mişu, acuma ai fi avut tractoru’ tău! îl luă în pene Măria.
- Ei, din gură e uşor! Da’ de unde bani!? se aopră Gigi.
- Îl aveai în curte! Trebuia să faci tu cumva să îl păstrezi! susţinu şi Niţu.
- Da, că stăteau ca areţii cu ochii pe mine! Fără bani cine dreacu’ crez’ că ţi-l lăsa!? Că au cerut ăştia şi pe mă-sa, şi pe tac-su pe el!
- Ei şi!? Ce-au făcut!? Că şi aşa s-a ales prau’! nu se lăsă Niţu.
- Păi nu ăsta a fost interesu’!? Să nu măi avem nimic şi să ajungem sclavi! Copiii noştri ce sunt în fabricile din Italia, din Spania, din Franţa? Nu sunt robi? se oţărî Gigi.
- Haide că nu putem zâce că nu câştigă bine!? sări de colo Riţa.
- Da, câştigă! Da’ nu în fabricile noastre, ci în fabricile străine! nu se lăsă Niţu.
- Ninel al meu e foarte mulţumit de patronu’ lui! L-a pus şef peste angajaţi! nu pierdu prilejul să se laude Măria.
- Vezi!? Asta nu pricepeţi voi!? i-o tăie Niţu. Politica...
- Că numai de-aia-mi arde mie! Cum vi să pare porumbu’?
- Bun! zise Măria. Ia şi tu, Gigele!
- Las’ c-avem noi grijă!
- Să vă dregeţi! i-o tăie Riţa. Iar a scos sticla de beutură! Pe un’le ţâne, el ştie! Face iconomie!
- Ar trebui să te bucuri că nu e risipitor ca al meu!
- Fraţi-fraţi, da’ parcă n-ar fi făcuţi de-o mumă! se oţărî Riţa.
- Păi deştele di la mână se-aseamănă? nu se lăsă Niţu.
- Nu s-aseamănă. Ia’ uite la ei!?
Ionuţ şi Marius coborâră treptele desculţi, alergându-se unul pe altul.
- Ce măi aveţ’ acuma? Vă lovi strechea? Ei... Şi desculţi? Să-mi făceţ’ de lucru să vă spăl? îi luă la rost Riţa.
- Ne spălăm noi! zise Marius.
- Atunci să vă văd! le-o tăie Riţa supărată.
- Da’ Leta ce face? întrebă Măria iscoditoare.
- La televizor! Cre’că urmăreşte vreo telenovelă!
- Da’ce să măi aude? Că zâcea Lina lu’ Spiridon c-a venit în peţât Ion a lu’ Cacoveanu!? Cam mare diferenţa de vârstă, da’ nici ea nu mai e tinerică! o iscodi Măria.
- Păi vez’ că ştii!? Şi-apoi la cât toarnă-n el, asta-i măi trebuie!? Letii... Nu e ea destul de bătută de Dumnezău! îi răspunse Riţa.
- Cu Niţu cum să mai înţălege că parcă... o întrebă cu voce joasă Măria.
- Ei, văd că s-a mai dat pe brazdă şi-unu’ şi-altu’! Da’ să ştii că nu mi-e uşor nici mie să fiu la mijloc!?
- Păi cum să fie uşor!? Eu cum am fost ani de zâle între mama şi omu-meu! fu de acord Măria.
- A fost altceva! Erai mai tânără, da’ cu vârsta...
- Ai dreptate! Chiar nu ştiu dacă aş mai avea răbdare! continuă pe acelaşi ton jos Măria.
- Ăştia sigur ne bârfesc! zise Niţu. Ce tot ciorovăiţ’ acolo?
- De-ale fimeieşti! Trebuie să te bagi tu în toate ca musca-n lapte! i-o tăie ca de obicei Riţa.
- Ho, fă, că glumii şi eu! Nu ştie de glumă, Domne fere’! Şi ia’ zâ-i, frăţioare, cum vă mai merge?
- Ei, dacă nu merge, nu stă!? răspunse în doi peri Gigi.
- Aia da!
- Bată-vă să vă bată! îşi luă Riţa în pene nepoţii! Intraţ’ odată-n cas’! Nu vedeţ’ că s-a-nnoptat!? Hai, treceţi la spălat!
Riţa le puse apa de la fiertul porumbului în lighean. Ionuţ, văzând apa murdară, exclamă nedumerit:
- Cu asta!?
- Cu asta! Ghiavoli ce sunteţi! Aduceţi-vă papucii de plastic!
- Şi prosopu’? întreabă Ionuţ.
- Adu-l, că ştii unde este! Ia’ vedeţi, că acu’ le luaţi pe cocoaşă!
- Şi ia, zâ-i, cumnată, e-adevărat ce s-aude de Mircea şi Sonia? o iscodi Măria.
Riţa făcu pe niznai:
- Ce s-aude?
- Şi nu te face că nu ştii, că...
- Dacă-ţ’ spui!? Asta mi-e crucea! o ţinu Riţa pe-a ei.
- Şi nu jura strâmb că nu e bine! Adică ştie tot satu’ şi voi nu ştiţi!?
- Ce să ştim? o întrebă Niţu, dar Riţa i-o tăie scurt:
- Te-ntrebă cineva de vorbă? Mă, dacă nu stă cu urechile ciulite!? Vezi-ţ’ de sticla ta!
- Dacă vreţ’, vă pun şi vouă! Adu, Riţo, pahare! zise Niţu împăciuitor.
- Şi pe urmă iau medicamente? Adică, poate cumnata!...
- Nu, zise Măria.
- Ia, că e bună! o îmbie Gigi. E vişinată de casă! Asta de care îţi place ţâie!
- De unde-o ai, omule? îşi luă Riţa la întrebări bărbatul.
- Treaba mea!
- Aia da!
- Important e că e pe masă, nu!? Ia’ toarnă, omule, şi mie o picătură că îmi făcuşi poftă! Da’ chiar e bună! confirmă după ce gustă, Măria.
- Vreţi să nu îmi făceţi poftă şi mie!? zise Riţa. Aia mi-ar trebui!? Să beau!?
Văzând că nepoţii se zbenguie mai să răstoarne ligheanul, îi luă la rost:
- V-aţ’ spălat? Să nu vă mai văd!
- Ne ducem la desene!
- Păi!?
- Tanti Leta doarme!
- Acu’ doarme şi la noapte face oale! Du-te, fă, de trezeşte-o că...
- Dacă n-a durmit az-noapte!? îi luă apărarea Riţa.
- Las’ că durmi în căruţă!
- Nu ştiu ce-o să mă fac eu cu ea! Cre’că medicamentele astea sunt prea tari! O pun jos şi zi, şi noapte! Aproape că nu mai face diferenţa între una şi alta...
- Nu am eu medicamentu’ meu? Şi cu măsură, nu aşa!? zise Niţu, ridicând paharul.
- Şi crez’ că n-o să-ţi iasă pe creştet? Ai răbdare! îl atinse Riţa.
- Măi turnaţi voi mult pe gât c-o să vă iasă pe nas! o susţinu şi Măria.
- Se putea să taci tu!? o apostrofă Gigi.
- Dacă am gură!?...
- Bagă de samă că de multe ori gura bate curu’! nu se lăsă Gigi.
- Şi hai acas’, că mâine-avem treabă! i-o tăie Măria.
- Mi-oi fi făcut program, te pomeni!? zise soţul ei.
- Păi cum nu!? Ai uitat ce-am vorbit?
- Când?
- Las’ că ţ-oi spune-acas’! Sara bună! se ridică Măria.
- Şi mai rămâneţi cu sănătate! o urmă Gigi.
- Şi-ai grijă de tine, frate! îşi avertiză Niţu fratele.
- Las’ că are nevastă-mea!
- În baza lor!... i-o tăie Niţu, fără a-şi duce ideea până la cap, simţind
săgeţile aruncate de nevastă-sa.
- Şi hai mai repede că s-au furat cam multe! i-o tăie Măria.
Ioniţă şi Măria ieşiră pe poartă conduşi de Riţa, care se întoarse şi îşi luă la rost soţul:
- Auz’ la el: „În baza lor”... Ce vrei să spui?
- Ei, zâceam şi eu aşa !
- Degeaba nu clămpănişi tu !?
- Ce-ai fi vrut !? Le cântai în strună musafirilor, poftim !...
- Frati-tău, musafir! ?
- Păi !?
- Fie şi-un lup mâncat de oaie !
- La culcare, că mâine am zi grea !
- I-auz’ !?
- Păi crez’ că numai roata ţâganului aşteaptă !? Să fii tu sănătoasă !
- Dacă nu poţ’ să faci faţă, di ce nu măi refuzi şi tu din lucrări sau măi amână-le !
- Uşor de zâs ! Refuzi az’, refuzi mâine, până nu măi vin la mine ! L-ai cherdut de client, te-ai dus pe copcă ! Ce ştii tu ce e capitalismu’ !
- Da’ nici că mă interesază să-mi bat capu’ !?
- Las’ că mi-l bat eu pentru amândoi !
- Păi vez’ că ştii !? Noapte bună ! Dacă vrei să te speli pe picioare, vezi că mai este apă în tuci ! îi zise Riţa şi urcă scările casei.
- Văd eu ce fac, că doar n-oi fii copil să mă dăscăleşti! Ei...
-

Vizualizări: 106

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Povestea curge frumos. O citesc cu deosebită plăcere, insă mă tot întreb încotro mergem. Trebuie să am răbdare, nu? :)

Momente și schițe...

Mai multă atenție la redactare.

da Coza

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Adam izgonitul a utilizatorului Mihai Katin
cu 13 minute în urmă
Postare de log efectuată de Mihai Katin
cu 22 minute în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 26 minute în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog SONET LXXVII  (Mamă) a utilizatorului BOTICI GABRIELA
cu 28 minute în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Iarnă pentru Eminescu a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 45 minute în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog De ziua prieteniei vă spun: Bună seara! a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 52 minute în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Remember Ion Lazăr da Coza („Definiție”) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 54 minute în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Mijesc albastre flori a utilizatorului gabriel cristea
cu 58 minute în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 1 oră în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Maria îi place postarea pe blog vin ploile a lui petrut dan
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog SONET LXXVII  (Mamă) a lui BOTICI GABRIELA
cu 1 oră în urmă
Postare de log efectuată de BOTICI GABRIELA
cu 7 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 7 ore în urmă
Chris a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Erezia artei a utilizatorului Costel Zăgan
cu 9 ore în urmă
Utilizatorului Chris îi place postarea pe blog Erezia artei a lui Costel Zăgan
cu 10 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog vin ploile a lui petrut dan
cu 15 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog o clipă ... a lui Elisabeta Drăghici
cu 15 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 18 ore în urmă
Utilizatorului petrut dan îi place postarea pe blog o clipă ... a lui Elisabeta Drăghici
cu 18 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor