- Bună ciorba de peşte! Di la cine l-ai cumpărat? îşi întrebă Niţu nevasta.
- Di la Văsâle-a lu’ Cildă! răspunse Riţa.
- Asta da! Caras - clasa-ntâia! Să duce şi pescuieşte taman pi la morenari! Auz’ că-l pun ăia pe fugă cu pietre! Da’ păn’ să trezăsc ei să vină la baltă, ăsta-şi face plinu’! Bun băiat!
- Da şi porumbu’ e bun! zise Leta.
- Măi cu samă că-l alesăşi tu!
Auzind aşa, Leta se ridică de la masă şi ieşi.
- De ce eşti şi tu aşa de rău! Ştii că e sensibilă!
- Şi de ce e aşa?
- Dac-aşa ne e neamu’!
- O ţâneţ’ una şi bună cu neamu’! Aţ’ răsfăţat-o, aia e! Şi să-ţi spun...
Dar nu îşi termină vorba, că o văzură în prag cu o legătură pe mână.
- Ce e, soro? o luă la întrebări Riţa.
- Plec!
- Unde?
- Acas’!
- Cum acas’? Nu ştii că a ars pân’la temelie!?
- M-oi descurca eu! se ţinu Leta.
- Vez’ să nu-ţ’ încurc eu moaţele! o apostrofă tata Niţu. Du-te, da’ să nu te mai întorci!
- Dacă vă stau în gât, di ce-aş mai rămâne-aci?
- Un’ să te duci? Doar ştii că nu a mai rămas nimic din casă! Şi-apoi unde pleci acuma, noaptea? o ţinu Riţa pe-a ei.
- La vreun hăndrălău! i-o întoarse neiertător Niţu.
- Las-o, mă, în pace! Nu măi pune şi tu gaz pe foc! Stăi aici şi de mâine om vedea ce-om face! Nu poţi să pleci noaptea! Măi ales peste câmp! E periculos!
- O mănâncă balaurii! zise Ionuţ chicotind.
- Taci, mă, îi dădu Marius un ghiont între coaste.
- Vă e de glumă? interveni tata Niţu. Cu aşa ceva nu să glumeşte! Dacă ai vreun gând, tu, fată, spune, că nu-ţ’ ia nimenea gâtu’! Da’ nu să face să pleci di la casă de oamini noaptea! Vrei să fim de poveste-n sat!?
- Că şi-aşa nu suntem destul! i-o tăie Leta.
- Hai, dă pe guşă tot! Măcar să ştiu cu cine stau la masă!
Leta însă amuţi cu mâna la gură, dându-şi seama că greşise.
- Hai, vorbeşte!
Riţa îi luă apărarea:
- Tu te uiţi în gura ei?
- Gura păcătosului adevăr grăieşte! Haide, spune!
- Şi n-o mai bate la cap! continuă s-o susţină Riţa.
- Vreau să aud şi eu ce ştie satu’! nu se lăsă tata Niţu.
- Mircea şi Sonia!
- Ce e cu ei? Ce e dac-au plecat? Îşi fac un rost, nu!? Ne-ajută să creştem copiii!
- Nţ!
- Da’ ce e, atunci? Tot ai scos un porumbel, acuma dă-i drumu’ să zboare!
- Da’ chiar eşti... sări Riţa.
- S-au despărţit! zise cu glas sugrumat Leta.
- Şi tu ştiai? o lua la rost Niţu pe Riţa.
- Şi dacă ştiam, ce?
- Demult?
- Nu demult!
- Şi ai tăcut!? Şi ia’ intraţ’ în casă! îi luă la rost pe nepoţii, care ciuliseră urechile. Aţ’ mâncat, gata! Valea!
După plecarea copiilor, discuţia continuă aprinsă.
- Cum ai putut să taci? o luă la rost Niţu pe soţia lui.
- Şi dacă-ţ’ spuneam, ce-ai fi putut să faci tu de-aici? Te pomeni că te-ai fi repezit până-n Spania!? E şi-aproape-al dreacului! nu se lăsă Riţa.
- Dar asta e minciună! Cum ai putut să dormi pe-aceeaşi pernă cu mine, în timp ce mă minţeai? Sau de-aia nu dormi tu decât cu drăcii de-ţ’ fac ficatu’ praf!?
- Ei, află că şi de-aia!
- Şi alta care-ar mai fi?
- Grija de fiecare zi! Crez’ că e lucru uşor să faci zilnic oală de mâncare!?
- Asta era!? Mare lucru s-arunci nişte buruieni în apă!?
- Aşa zici!? Atunci de mâine te las pe tine să găteşti dacă ţi să pare un lucru aşa de uşor! Aş vrea s-o văd şi pe-asta!
- Te pomeni c-oi muri de foame dacă nu mănânc bolbotinele tele!?
- Păi!? M-ai aduce la sapă de lemn una-două! Ce ştii tu să găteşti altceva decât friptură şi ouă-n tigaie!?
- Şi nu sunt bune?
- Trai pe vătrai! Bune, nu zic ba, da-n fiecare zi aşa termini puii de pe bătătură cât ai bate din palme!
- Da’ nici ca tine să-i laşi să-mbătrânească!? Tragi de ei până toamna!
- Dacă se poate, de ce nu!? Cu grădina plină de legume nu ar fi păcat să nu mâncăm sănătos!?
- Adică ce vrei să spui? Puiu’ nu e sănătos?
- O fi, da’ nu e bună carnea multă!
- Atunci rămâi la oalele tele şi lasă-mă-ntr-ale mele! conchise Niţu împăciuitor.
- Păi eu ce zâc!? Vezi-ţi de lemnele tele! A, era să uit! Trecu Mărin ţâganu’ dupe ce plecarăţi voi! Auz’, dacă i-ai făcut roata!?
- Că numai grija lui o am!? I-oi face-o mâine-poimâine! Abia ce mi-a adus-o!
- Ce ştiu eu!? Avu drum pe-aci şi...
- Aha! Trecu la frate-su!
- Eu ştiu ce învârtesc ăştia că nu e lucru curat, Doamne păzăşte! De unde-au avut ei bani să-şi ridice ditai căsoaia? Acuma văd că şi-au luat şi maşină...
- Dacă or fi luat-o cu 100 de Euro, cum s-aude, din Germania!?...
- Bine, bine, da’ ca s-o aduci în ţară costă! nu se lăsă bătută Riţa.
- Ia’ şi nu le mai purta tu de grijă! Ai uitat? Câinele moare de bătrâneţe...
- Şi prostu’ de grija altuia! M-atinsăşi, m-atinsăşi... Se putea să mă ierţi!?
- Eu nu zisăi nimic! Ţâie îţi veni mintea la urmă!
- Bine că eşti tu deştept! Ia’ zi-mi, dacă te dai aşa mare, tu ce-ai găti mâine? Dupe capu’ tău, aşa...
- Priptură, mamă, priptură!
- Aia las-o! Făcem duminică! Mâine!
- Ciorbă de lobodă!
- Ei, nici chiar aşa!?
- Atunci?
- Mă mai gândesc!
- Păi vez’!? Tu mă-ntrebi, şi tot tu-mi dai peste nas! nu se lăsă Niţu.
- Ho, că nu dădui cu paru’! îi răspunse Riţa.
- De multe ori doare mult mai rău o vorbă decât... Auz’ la ea! Să nu-mi spui de copii!? Ce-a fost în capu’ tău’? Ai vorbit cu Mircea? Ce zâce? Ce-are de gând?
- Nu se mai împacă.
- De câte ori nu s-au certat ei şi...
- N-auz’ că acuma ea a dat divorţ de el!?
- Sigur a dat peste unu’ cu bani!?
- Păi vezi că ştii!? Eu i-am spus de când a fugit în Timişoara cu cel mai bun prieten al lui că asta nu e fimeie de casă!
- Şi ce-ai fi vrut!? Ce să fi făcut!? Mai ales cu trei copii de crescut!?
- Da’ acuma-ţi place, că rămân pe spinarea noastră să nu avem şi noi linişte la bătrâneţe!? Fii sigur că ea nu o să ia vreun copil la amant!
- Da’ cine i l-ar da, aşa nu-ţi pui prolema!? Ai avea curaju’?... i-o tăie Riţa.
- Ai dreptate! fu de acord Niţu.
- Să fim noi sănătoşi şi să ne ţină Domnul în putere ca să-i creştem!
- Doamne, Doamne, ce vremuri am apucat! Şi eu care mă miram di ce nu dormi tu!?
- Aşa am fost dintotdeauna! Da’ acuma parcă şi mai rău! Nu, zău, e de durmit când mă gândesc că fiu-meu e sângur prin străini!?
- Să fii tu sănătoasă! Şi înainte tot el gătea, spăla, călca! Aia n-a ştiut decât să-şi vânture curu’! Avea treabă fimeia! Eu i-am spus că nu e de casă, da’ nu m-a ascultat! Dacă ne asculta şi divorţa de-atunci, acuma ar fi şi el în rându’ lumii! Aşa, viaţă-ncurcată!
- Şi pe el, şi pe noi! zise Riţa.
- Şi nu te mai văicări ca o babă!
- Păi nu sunt babă?
- Cam deodată eu zâc că nu! În nădejdea aia, ţân’te bine! Acuma înţeleg eu! De-aia au trimis aşa puţini bani luna trecută! Şi tu să nu-mi spui!?
- Tocmai voiam să-ţi spun, da’ mi-a fost frică să nu te faci foc!
- Şi dacă mă făceam, ce? Uite că nu mă fac! Nu vreau să-ţ’ fac pe plac, na! Ba chiar mă bucur că o să am un stâlp la bătrâneţe! Mâine-poimâine are cine-mi da o cană de apă! Că din partea lu’ fi-meu, slabă speranţă! Pe-acolo o să-i putrezească oasele!
- Nu zâce de două ori că să ştii că aşa este!
- Mama ei de nevoie! Cum se ţine ea scai tot de omul nevoiaş!
- Ei, hai, că ne-am pus pe picioare cât de cât!
- Nu zâc nu, da’ îmi pusesem mari speranţe în băiatu’ ăsta al nostru şi poftim! Făcu ce făcu şi s-alese prau’!
- Hai şi nu cobii! Nu ştii cum e ? Tot răul spre bine!? Poate că-şi găsăşte o fimeie pe potrivă!
- Aia e... Că din câte mi-a spus despre Sonia, nu cred eu că se mai încurcă cu nemţoaică!
- Nu i-a fost de ajuns una? Dacă i-a ieşit pe creştet, s-o fi lecuit omu’!
- Aia da! Să ştii că de-aia nu-i măi trebuie!
- Atunci să vină acasă şi să-şi ia o româncă! O olteancă de-a noastră aprigă să scoată şi untul din el!
- Ei, musai olteancă!?
- Musai...
- Puşchea pe limbă!
- Nu înţăleg! Ce vrei să spui?
- Nimic!
- Adică îţi place de cumnată-ta Măria, moldoveanca...
- Ei, că doar nu stau în crovu’ ei!?... se oţărî Niţu.
- Vorbesc aşa, în general!
- Dacă omu-său e mulţumit...
- Mulţumit, pe dracu’! N-are ce să face! Că şi-a făcut-o cu mâna lui!
- Na, vorbeşti de lup... apucă să îngaime Riţa.

Vizualizări: 110

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Semn de plăcut popas! Frumos! :)

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Chris a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Ca fulgerul inimii să poarte un nume a utilizatorului chindea maria elena
cu 45 minute în urmă
Utilizatorului Chris îi place postarea pe blog Ca fulgerul inimii să poarte un nume a lui chindea maria elena
cu 45 minute în urmă
Chris a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Coșmar a utilizatorului Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Chris îi place postarea pe blog Coșmar a lui Monica Pester
cu 1 oră în urmă
Chris a contribuit cu răspunsuri la discuţia Când a fost cu eclipsa de soare a utilizatorului Tudor Cicu
cu 1 oră în urmă
Lui Chris i-a plăcut discuţia Când a fost cu eclipsa de soare a lui Tudor Cicu
cu 1 oră în urmă
Floare Arbore a adăugat o discuţie la grupul
cu 2 ore în urmă
Utilizatorului Vasilisia Lazăr îi place postarea pe blog Sub clipocitul vâslei solitare a lui gabriel cristea
cu 5 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Nenuntitul a utilizatorului Suchoverschi Gheorghe
cu 6 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Eu pentru tine viață-nsemn a utilizatorului carmen popescu
cu 6 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog Ars poetica (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog bella a lui petrut dan
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog Eu pentru tine viață-nsemn a lui carmen popescu
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog Rondel pentru Momo a lui carmen popescu
cu 7 ore în urmă
Pictograma profiluluiVasilisia Lazăr i-a dăruit un cadou utilizatorului BOGDAN SORIN GOGLEA
cu 7 ore în urmă
BOGDAN SORIN GOGLEA este acum membru al ÎNSEMNE CULTURALE
cu 7 ore în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog Sub clipocitul vâslei solitare a lui gabriel cristea
cu 8 ore în urmă
Postare de log efectuată de gabriel cristea
cu 8 ore în urmă
Utilizatorului gabriel cristea îi place postarea pe blog Rondel pentru Momo a lui carmen popescu
cu 9 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Rondel pentru Momo a utilizatorului carmen popescu
cu 10 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor