În revărsatul zorilor, când încă nu răsărise soarele, tata Niţu o porni la câmp însoţit de cumnată-sa Leta şi de cei doi nepoţi. Nu prea îi surâsese ideea de a-şi lua pe cap drăcuşorii, dar nu avusese de ales, căci nevastă-sa Riţa trebuia să dea lâna la dărac pentru ca atunci când s-o pune vremea, s-o aibă gata de tors. “Treburi fimeieşti!”, îşi zise, şi o lăsă într-ale ei.
Numai că dracii de copii o ţineau într-o şotie. Ba se gâdilau, ba se înghionteau aşa că, la un moment dat, fu nevoit să-i apostrofeze:
- Şi măi staţi locului odată! Sau le vraţi dupe cap!?
- Tataie, nu eu am început! sări Ionuţ. Marius nu mă lasă-n pace!
- Ba el! sări şi Marius.
- Ba el...
- Şi măi tăceţi din gură! Ce-i aici? Sat fără câini!? Ei... Ţâneţî-vă bine de loitre!
- Tataie, mergem la porumb? întrebă Ionuţ printre chicoteli.
- Ce e, mă, ce vrai?
- Să scherbem, că mamaie...
- Ce ştie ea, tot cu nasu-n vatră!? De-acu’ să face porumbu’!? Or’ şi-a bătut joc de voi!? Şi nu vă mai înghiontiţi că acu’ opresc căruţa şi vă las de veniţi pe picioare!
- Păi ştim locu’!? se apără Marius.
- De-aia vă e vouă!? Cine caută, găsăşte! Târrr! Jos cu voi! Hai! opri tata Niţu căruţa brusc. Jos, nu s-aude?
- Nu, tataie, nu mai fac! sări Ionuţ proptindu-se cu picioarele de loitră.
- Nici eu! strigă şi Marius, apucându-se strâns cu braţele de loitră.
- Măi, măi, măi... Da’ să nu dea dreacu’ să vă mai înghiontiţi că nu ştiu ce fac! Zbânţuiţilor! Ce să făceţ’ voi la?... dar nu îşi duse gândul până la capăt şi o luă iar din loc strunind caii la pas.
- Păi vez’ că mergem la porumb!? Ştie mamaie ce vorbeşte!? sări Marius. Nu degeaba ne zâsă s-aducem ca să umplă tuciu!?
- I-auz’! Şi mie di ce nu-mi zâsă, mă!? Di ce nu-mi zâsă, ai?
- Te căută, da’ nu te găsî!
- Aşa că lăsă ordinu’! Bine, mă, dacă zâceţ’ voi, fie şi-un lup mâncat de oaie! Să vedem dacă s-a făcut, că acu’ doaoă săptămâni nu să făcusă!
- Ştie mamaie ce vorbeşte! o ţinu Marius pe-a lui.
- I-auz’!? Citeşte-n stele!? Eu, una-doauă la câmp, nu ştiu, ea, cu curu’ pe cămaşă, ştie! Măi, măi, măi...
- Hai şi şi nu fii... sări din fundu’ căruţei cumnată-sa Leta.
- Ei, te trezâş’!? Du-ţ’ vorba păn’ la cap... Şi dacă sunt dat şi neluat, ce!? Păn-acu’ unde-mi fusăşi? Că nu-ţ’ auzâi gura! Măi trăsăşi un pui de somn, ai? Iar ai făcut oale-az’ noapte!? Că nu poţ’ să zâci că fu lună plină!?
- Dreacu’ ţâie socoteală!?
- Tot di la de-alde voi ştiu! Că nici sor’ta nu-i mai brează!
- Asta e! O noapte dorm, două, nu, ba chiar şi trei!
- Ai de grijă ce faci, că începem muncile!
- Şi dacă-ncep, ce!? Mai dorm la capu’ locului!
- S-o ştii! Nu mi-oi prăpădi io căişorii să te car la dormitor!? Aia n-o făcusăm, vez’!?
- Tataie, tataie, Ionuţ nu mă lasă-n pace!
- Iar începeţ’? Stareţ’ locului odată, că vă dau jos în câmp să vă mănânce bolimbozaurii!
- Că de-aia s-o speria ei!? sări Leta.
- Şi tu ce te bagi!? Vezî-ţ’ de somnu’ tău! o atinse tata Niţu.
- Balaurii sunt în poveste! zise cu convingere Marius.
- Atunci, na-vă poveste! opri tata Niţu căruţa. Hai, pas înainte, marş!
Văzându-i încremeniţi, izbucni:
- Eu pen’ cine vorbesc? Nu s-aude!?
- Şi eu!? sări din fundu’ căruţei cumnată-sa Leta.
- Nu, că tu oi fi tuşind!...
- Aşa repede - ajunsărăm!? se ridică ea dând cerga la o parte.
- Da’ ce-ai fi vrut!? Să te leagăn păn’ desară!? Ei...
- Nu, îngăimă Leta, frecându-se la ochi.
Văzând că nepoţii se codesc a coborî, îi luă la rost:
- Şi voi ce măi aşteptaţi!? V-ajungă, da!?! Aşa, pi la chilimie! Vedeţ’ că ştiţ’? Ordine, auz’!? Vă dau eu, să nu le puteţ’ duce! Ei, drăcia dreacului! îşi vărsă năduful tata Niţu în timp ce deshăma caii.
Leta se repezi la porumb.
- Vez’ că are dreptate dada Riţa!? Auz’ la el!... Stă cu curu’ pe cămaşă! Aşa să stai tu, cum stă şi dada... Ea abia potriveşte trebile sângură, pun’te, masă, ia-te, masă, şi...
- Şi mai taci, fă! Te-ntrebă cineva de vorbă? Hm!?
Marius şi Ionuţ se înghiontesc şi râd pe înfundate, dar tata Niţu nu-i
iartă nici pe ei:
- Şi ia’ vedeţi că vă pocovesc şi pe voi de vă merg peticele! Vă arde de joacă, ai!? Păi de-aia venirăm noi!?
- Da’ di ce, tataie, di ce? întrebă candid Ionuţ.
- Şi dacă ţ-oi spune, tot un drac! Aşa că mai bine tac. Aşteaptă şi o să vezi!

Tot încercând să aleagă porumbul potrivit, în cele din urmă Leta izbucni:
- Mai mare daraua decât ocaua!
- Şi ce-ai fi vrut acuma!? îi răspunse tata Niţu.
- Păi di ce trebuia să viu şi eu!? Ca să culegem zece ştiuleţi!? Nu-ţi erau de ajuns Ionuţ şi...
- Că să şi pricep al dreacu’!?
- Da’ nici că eu!?
- Tocmai de-aia! Ca să-nveţ’! i-o tăie tata Niţu.
- Şi la ce mi-o trebui!? Eu mă mărit!
- Şi te pomeni că cin’te-o lua, te pune-n grindă! Tu, fată, zău că n-ai minte nici cât o găină! Întreab-o pe sor’ta Riţa cu ce să mănâncă măritişul!
Văzând că e luată în pene, Leta începu să adune mătase de porumb.
- Ce faci tu, fată? Ce e cu grămada asta? o întrebă tata Niţu când ajunse în dreptul ei şi văzu mătasa strânsă într-un şorţ.
- Pentru ceai!
- De-aia venirăm noi!?
- Dacă e pe-aşa, atunci mă las păgubaşă! zise Leta.
- Vino să îţi arăt care porumb e bun pentru fiert sau pentru copt şi care e uscat, bun pentru animale.
- Tataie, eu am găsit! strigă Marius.
- Ce-ai găsit, mă?
- Porumb de fiert!
- Şi eu! Şi eu! nu se lăsă mai prejos Ionuţ.
- Ia’ să văd eu ce învârtiţi voi pe-aici!
- Am găsit! Am găsit! strigă în cor băieţii. Cum a zis mamaie!
- O, că-mi spărgeţi timpanele!
- Da’ nu putem să-l rupem... E tare!
- Aşteptaţi! Să vă iau pe rând! Viu acu’!

Vizualizări: 69

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Relaxant! :)) Un tablou viu, plin de farmec, iar personajul central, ușor de îndrăgit. Aștept continuarea! :)

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

Zile de naştere

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Vasilisia Lazăr a lăsat un comentariu pentru Rădița Răpeanu
cu 18 minute în urmă
Costel Zăgan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Inefabila erezie a educației a utilizatorului Costel Zăgan
cu 3 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog bella a utilizatorului petrut dan
cu 5 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog în șirul de păsări a utilizatorului petrut dan
cu 5 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog pentru atât de adâncă dragostea ta a utilizatorului petrut dan
cu 6 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog pentru atât de adâncă dragostea ta a utilizatorului petrut dan
cu 6 ore în urmă
Vasilisia Lazăr a contribuit cu răspunsuri la discuţia Nănașa a utilizatorului Bircea Marian
cu 12 ore în urmă
Lui Vasilisia Lazăr i-a plăcut discuţia Nănașa a lui Bircea Marian
cu 12 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog se scutură o primăvară peste noi a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 12 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Cu-aripi de ierburi nalte și descânt - vilanelă* (pastorală) a utilizatorului gabriel cristea
cu 12 ore în urmă
Lui Nikol MerBreM i-a plăcut discuţia Alergătorul singuratic a lui Grig Salvan
cu 12 ore în urmă
Nikol MerBreM a contribuit cu răspunsuri la discuţia Alergătorul singuratic a utilizatorului Grig Salvan
cu 12 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Bătrân abac a utilizatorului Monica Pester
cu 13 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 13 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 13 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Nopți se sparg de întuneric a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 13 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Sub clipocitul vâslei solitare a utilizatorului gabriel cristea
cu 13 ore în urmă
Grig Salvan a comentat în legătură cu videoclipul lui Grig Salvan
cu 13 ore în urmă
Nikol MerBreM a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Nenuntitul a utilizatorului Suchoverschi Gheorghe
cu 13 ore în urmă
Grig Salvan a contribuit cu răspunsuri la discuţia Alergătorul singuratic a utilizatorului Grig Salvan
cu 13 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor