Plasma

 

          Locuieşte la casă, la trei kilometri de nebunia oraşului.  Are un living cât să parcheze trei maşini, scările din stejar urcă maiestuos la etaj, iar cele din granit coboară hotărâte în beci. De cum intri dai cu ochii peste tot felul de poze, desene, picturi şi alte fleacuri de-ale copiilor, înrămate frumos şi aşezate strategic pe toţi pereţii pentru a fi la vedere şi fără să le cauţi.

          - Doamne, ce flori frumoase ai ! şi fântână arteziană …şi casa, ce spun eu casă, e o vilă în toată regula! Numai primarul oraşului mai are aşa, darămite la voi la ţară! Superbă!

          Doamna P . este în vizită şi nu mai conteneşte cu laudele. Intră. Se descalţă în antreu, încalţă papucii de casă oferiţi de gazdă şi începe a se minuna:

          -Ai cuier alb în antreu,  şi mobilă albă pentru papuci, şi pentru umbrelă!  Doamne, ce boltă ! Şi scările din ce-s?

          -Stejar, lasă scările, hai, intră, intră!

          -Da mâzgălelile astea ce-s, de-ale elevilor, nu?  Nebună mai eşti, le-ai mai şi înrămat ?!

          -Sunt ale copiilor mei, de când au făcut ochi şi până azi.

          -Aaaa, mă scuzi!

          Se aşază pe canapea, cu ochii roată în living . O pictură,  mâzgâlitură, făcută la două mâini de fetiţă şi bunică, tronează singură, singurică pe albul peretului din faţa canapelei. ,,Cam sărăcuţ! ,,gândeşte doamna P.

          -Da plasmă n-ai ? Una aşa de unu pe unu, sau chiar  doi metri lungime. La aşa locuinţă trebuie una de ultimă definiţie şi oricum ar fi mai potrivită decât desenul.

          -N-am !

          De ciudă, ameţeală şi nervi i-a servit cafeaua fără zahăr.

,,Plasmă, n-are plasmă! Are televizoare în fiecare dormitor, dar la plasmă nici că s-a gândit ! Da numai ea să se gândească ? El ce-are? De ce nu s-a gândit? Mama ei de viaţă! Of, n-are plasmă! ,,

Cu un clik la calculator vede şi plasmele. Mai mare, mai măricică, mai de ultimă definiţie, mai fără definiţie, dar toate  costă ! Studiază contul bancar ( al soţului) şi observă că nu-i de unde. Plasmă, numai ea n-are plasmă; cu siguranţă doamna P are, iar ea nu! Migrenele şi alte stihii îi inundă creierii.

          -Ce-ai, eşti bolnavă ? o întreabă soţul abia sosit acasă.

          -Plasmă, n-avem plasmă ! Râde  lumea de noi …ai bătut Germania în lung şi-n lat, o plasmă n-ai adus şi tu, că la toate tre să mă gândesc numai eu, nu te duce capul ăla , neam!

          -Alooo! Eşti bolnavă?

          -Da, de cap!

          -Şi mâncare?

          -Tot acolo!

          -Tot acolo, ce?

          -Bucătăria, cap sec, bucătăria-i tot acolo;  n-auzi că-mi crapă capul? Ţi-e foame? Fă-ţi!

          -Ce să-mi fac, hai vino tu şi dă-mi de mâncare, nu ştii că fără tine îs nimic! se alintă el doar, doar îi ia durerea nevestii din cap!

          -Mâncare nemţească să-ţi faci, auzi, nem-ţeas-că! Ai văzut mulţi nemţi fără plasmă? C-ai fost în atâtea case?

          -Nu m-am uitat! Da am văzut nemţoaice care dau mâncare soţ….

          Vorbeşte singur; ea a plecat la culcare.

          Se spune ca noaptea-i un sfetnic bun; n-a fost! N-a găsit bani de plasmă; a adunat în cap, a scăzut cărţile băiatului, adidaşii fetei, şampon, săpun , hârtia igienică -mai cu economie -n-au ieşit; banii de plasmă n-au ieşit.

În schimb, dimineaţă, a ieşit  cecul bunicilor, cu banii strânşi pentru înmormântarea amândurora şi pentru rânduiala unui an întreg. Ce face gospodina când are migrene şi n-are bani? Şterge praful! Aşa a găsit cecul, la momentul potrivit ( dacă nici ăsta  nu era un moment potrivit?! ) în vitrină.

          -Ei, doamne fereşte, doar n-or muri  mâine, şi amândoi odată,  păcatele mele ! parastasele de trei, de nouă zile, de juma de an le faci atunci la timpul lor, nu acu ( acu când nu mai vedea în faţa ochilor decât plasme ). Vorbeşte singură, n-a terminat curăţenia, se îmbracă în fugă.

          Peste patru ceasuri se întoarce acasă, fără migrene dar cu plasmă. Îndemânatică, dă jos desenul copilei şi pune plasma la locul de cinste .

Priză ? n-are priză? În living nu este priză !

          -Cap sec, dacă nu i-am spus eu, n-a pus!

Dă drumul la televizorul din dormitorul conjugal, volumul aproape de maxim, uşa deschisă şi s-a rezolvat. Aşezată pe canapea priveşte minunea oarbă şi mută, cu ecran negru, unu pe unu , nu mai ştie dacă are definiţie sau nu  şi ascultă vremea de la TV de alături:

Ninsorile de aprilie au făcut ravagii în nordul ţării…

          -Alo, da …bine,  doamna P …am făcut o pâine la maşina de făcut pâine, o iahnie de fasole la robot, uite-i gata şi cafeaua la cafetieră, merge cu cornuleţele încălzite la cuptorul cu microunde  …doi cârnaţi la friteuză …aştept îngheţata de la robotul de îngheţată ( nu pomeneşte de blender, nu s-a luminat la ce-i foloseşte ) …ceva curăţenie, am şters praful din vitrină , bibliotecă ,  plasmă …ştii ce mult praf avea? nu ştiu de unde s-adună  atâta praf pe plasmă

Vizualizări: 168

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

de-a râsu" plânsu"... bunăstarea impusă de societate, prin metodele de obținere, și evidențiere duc la adevărate (jalnice) comedii ”am şters praful din vitrină , bibliotecă ,  plasmă …ştii ce mult praf avea? nu ştiu de unde s-adună  atâta praf pe plasmă …”

citit cu plăcere, 

Mihaela

Mai mult de plâns decât de râs, dar foarte bine conturat personajul. Creionat cu mână sigură și cu umor. Am citit cu plăcere! :)

-mulţumesc!  

La mulţi ani ! (şi pe vechi)  

-vă doresc un an pe placul inimii!

Am spus și altă dată că-ți curge umorul prin vene și sigur nu m-am înșelat. Felicitări!

-mulţumesc, Dorina! 

La mulţi ani!

Bună schiță, bună! Snobismul în toată splendoarea lui!

Un text scurt dar care scoate în evidență profunzimea ideii și subliniază însușirile personajelor, dorite de autoare. Ironizează defectele și sădește ceva umor.

Am citit cu deosebită plăcere, ca orice vine de la tine.

Sofy

-mulţumesc, doamna Sofia! 

-La mulţi ani şi un an cu toate cele bune! ( să vă ungă la inimă!)

Doamne, nici eu n-am plasmă aspirator de praf :)  E bine să râdem! Felicitări!

Multumesc! Un an buuuun!

Multe greșeli de redactare:

Linia de dialog („–”), e mai lungă decât cratima mică (liniuţa de unire, „-”), se obţine (când lucrezi pe Word și ai tastatura setată pe România standard) apăsând simultan tasta Ctrl şi tasta semnului minus! Linia de dialog nu se lipeşte de cuvântul pe care-l precede!       

Semnele citării în grafia română sunt așa: „---”

Semnele grafice și cele de punctuație (? ! ; , : ( ) . [ ] ' „ ” ... - * # etc. cu excepţia cratimei mari []) trebuie lipite de cuvintele pe care le succed sau le preced! În schimb, e obligatorie pauza (blancul) după toate semnele de punctuaţie, exceptând liniuţa de unire (cratima mică), dar și atunci când își urmează lor (de ex: – Așa!?!...)! 

Text scris cu vervă și umor. Place.

da Coza

Mulţumesc pt. lectură,  dar mai ales pt. semn! 

( pun 2 virgule şi steluţe în loc de ghilimele şi apostrof pt. că habar n-am unde-s ! bine, de multe altele nu prea am habar!)

-un an bun, să vă meargă la suflet! 

Rezervă-ți puțin timp și joacă-te pe tastatură - e imposibil să nu le găsești! Roagă pe cineva să-ți seteze tastatura pe România standard.

Ioniţă Gabriela a spus :

Mulţumesc pt. lectură,  dar mai ales pt. semn! 

( pun 2 virgule şi steluţe în loc de ghilimele şi apostrof pt. că habar n-am unde-s ! bine, de multe altele nu prea am habar!)

-un an bun, să vă meargă la suflet! 

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

conducere site

FONDATORI

ION LAZĂR da COZA - scriitor

VASILISIA LAZĂR - poetă, redactor Revista „Eminesciana”

ADMINISTRATORI-EDITORI

SOFIA SINCĂ - prozatoare

GABRIELA RAUCĂ - poetă, artistă, realizatoare emisiuni Radio ProDiaspora, redactor Revista „Eminesciana”

AUGUSTA COSTIN (CHRIS) - scriitoare

MIHAELA POPA - poetă

CARMEN POPESCU - scriitoare, realizatoare emisiuni Radio Vocativ

PETRUȚ DAN (CĂMUI) - poet, cantautor

BOLACHE ALEXANDRU - scriitor

MIHAI KATIN - scriitor

GRIG SALVAN - scriitor, cantautor

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 58 secunde în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Actul Sacru a utilizatorului Maria Mitea
cu 12 minute în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când... a utilizatorului Monica Pester
cu 15 minute în urmă
Vasilisia Lazăr a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Când . . . a utilizatorului Monica Pester
cu 27 minute în urmă
Utilizatorului Ghiţă îi place postarea pe blog sălcii înfloresc (valentă) a lui Stanescu Valentin
cu 35 minute în urmă
Utilizatorului Ghiţă îi place postarea pe blog Ars poetica (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 37 minute în urmă
Utilizatorului Ghiţă îi place postarea pe blog Rondel pentru Momo a lui carmen popescu
cu 38 minute în urmă
Utilizatorului Mihaela Chitic îi place postarea pe blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 1 oră în urmă
Utilizatorului Mihaela Chitic îi place postarea pe blog pentru atât de adâncă dragostea ta a lui petrut dan
cu 1 oră în urmă
Maria Mitea a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Actul Sacru a utilizatorului Maria Mitea
cu 2 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog incubatorul de speranțe a utilizatorului Floare Arbore
cu 2 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog pentru atât de adâncă dragostea ta a utilizatorului petrut dan
cu 3 ore în urmă
Postare de log efectuată de Costel Zăgan
cu 3 ore în urmă
Utilizatorului Monica Pester îi place postarea pe blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 3 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Gânduri a utilizatorului Monica Pester
cu 3 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Rondel pentru Momo a utilizatorului carmen popescu
cu 3 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog bella a utilizatorului petrut dan
cu 3 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog incubatorul de speranțe a utilizatorului Floare Arbore
cu 3 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Egoism (Ion Lazăr da Coza) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 3 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Sub clipocitul vâslei solitare a utilizatorului gabriel cristea
cu 3 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor