Autor Giurgiu Maria
       

          De dincolo de undele verzi arămii ale pădurii se înflăcărează orizontul, soarele deschide larg ferestrele castelului său de dincolo de tăriile cerului lăsând să se scalde în baia de smarald a ierbii stropite de rouă primele-i raze abia trezite din toropeala somnului. Se zbenguiesc razele scânteind, în stropii diamantelor lichide ale dimineții înroșind orizontul cu aurul topit în valurile de lumină care ce revarsă peste pădure și câmpuri. Helios își bea cupa de ambrozie nelipsită în fiecare dimineață, apoi degrabă saltă în caleașca de aur unde sfântul Gheorghe a înhămat deja dragonii vânturilor și îl poartă pe regele zilei ca înainte de fiecare răsărit, de cealaltă parte a emisferei terestre unde trebuie să strălucească și să încălzească până la un nou apus.
Azi măria sa Luminosul își încântă privirea din răsărit, admirând împărăția Toamnei. Tocmai a zărit oarecare mișcare pe malurile râului cu ape albastru întunecate care străjuiește hotarele proprietății prea nobilei doamne. Pe maluri sinuoase umbrite de sălcii plângătoare plopi, arini cedrii și stejari înalți cu trunchiuri seculare pe care doi oameni voinici abia dacă reușesc s-ăi îmbrățișeze,se văd câteva capre ce pasc firele de iarbă perlate cu stropi de rouă pe maluri și frunza tufișurilor de anin. Grivei câinele negru cu pete albe, aleargă în sus și în jos pe mal și prin luminiș, printre arbori lătrând îndârjit, întărâtat de vreo mică sălbăticiune ce-și are sălașul în desiș sau pur și simplu dorind să-și impună autoritatea în fața caprelor.
Razele curioase ale lui Helios se strecoară printre ramurile care-și scutură mantaua pictată în nuanțe de verde, galben auriu și cafeniu roșcat, de picăturile reci ale dimineții legănându-se ușor în bătaia vântului. Într-un luminiș nu departe de malul râului unde începe desimea pădurii, se zărește bătrânul care tot răscolește cu bastonul covorul cafeniu așternut peste pământul negru și reavăn ,în jurul unor buturi înnegrite de vreme.
,,Dar ce o fi pierdut pehlivanul acesta bătrân de moș Gheorghe așa până-n ziuă? El de obicei la ora aceasta își ia micul dejun, pită cu șuncă și ouă prăjite și-și savurează țoiul cu țuica lui de prună zicându-i muierii de fiecare dată când îl îmbie să se lase de țuică și să bea cafea dimineața, că el nu bea cafea, căci îi face rău la inimă.”
Răspunsul nu se lasă așteptat prea mult, moșul tocmai se apleacă vioi și adună ceva de lângă o buturugă, cu un aer triumfător. A găsit ghebe, le adună cu grijă le curăță cu un briceag care-i atârnă de o zgardă a curelei de la pantalonii de doc de o culoare incertă cu multe buzunare pe picior, pe care nu-i leapădă decât când se culcă. Curăță ghebele îndepărtând pământul negru și frunzele și le pune în traista kaki care-i atârnă la șold. Grivei aleargă în jurul stăpânului lătrând vesel. Moșul își continuă căutarea și pare că recolta de ghebe și alți bureți e destul de bogată căci traista se umple văzând cu ochii. Ehe! Știa el unchiașul de ce s-a trezit azi cu noaptea în cap. Nu a stat nici să-și bea porția de dimineață nici n-a mâncat. S-a îmbrăcat în grabă, a dat drumul caprelor că nevasta le-a muls de cu seară și a plecat după ghebe, devreme. Așa trebuie, căci mai sunt și alții din sat care caută și se scoală devreme ca să fie primii.
Lui îi place tare mult zacusca de ghebe și Florica i-a zis aseară că dacă vrea să guste acea delicateță,e musai să se trezească devreme și să plece în pădure să le caute. El a umplut deja traista și nu e încă ora nouă așa că se hotărăște să-și ia caprele și să meargă acasă. Până Florica mulge caprele el se duce să-și bea porția de trăscău și să pună ceva în gură. Femeia deja trebuie să-l aștepte cu micul dejun. Așa-i zice ea la gustarea de dimineață, că s-a luat după ăștia tinerii, de! Azi mănâncă ce i-o fi pregătit muierea că e vineri și nu gătește de dulce. Cred că niscai zacuscă de vinete sau ce-o fi prin cămară. În timp ce el medita la cum să-și bucure papilele gustative, Grivei începe să mârâie și când se uită cu atenție printre copaci mai departe, vede două femei, pe Lenuța lui Nicu tâmplaru și pe Viorica lui Gojgărete. Ieșiseră și ele în pădure după ghebe. Câinele a început să latre și femeile se apropie.
-Bună dimineața nea Gheorghe! Umpluși traista? Mai lăsași și pentru noi ceva?
-Apoi aș avea eu ceva pentru voi! Păcat, că nu mai sunt așa tânăr! Tu Viorică tot frumoasă ai rămas! Nu mai îmbătrânești deloc! De Leana nu zic nimic că dacă află Nicu se supăra rău și apoi doar zic și eu, vorba aia: ,,ochii văd inima cere dar conștiința zice :Nu!”
-Ptiu, nea Gheorghe! Nu ți-e rușine, că ești om bătrân să te gândești la prostii? Apoi, nu conștiința mai zice nu, la dumneata,ci vârsta, părul alb de sub căciulă. Zice Viorica revoltată de îndrăzneala moșului. Leana completează:
-Nea Gheorghe, dacă te-ar auzi tanti Floarea te-ar trece pe hrană rece și te-ar trimite să dormi în fânar. Ai grijă!
-Ehe! Știe ea că eu doar zic, mai răi sunt ăia care tac și le fac. Cam târziu vă treziră-ți voi să veniți după ghebe.
-Eeh! Sunt destule și pentru noi, anul ăsta e bun pentru ghebe. Căutăm și noi să facem zacuscă nea Gheorghe.
-Și eu la fel,m-a trimis Floarea să adun. Vă las și vouă că eu mă duc acasă de-acum. Am umplut traista că mă trezii devreme.
La revedere și aveți grijă prin pădure că nu toți oamenii au conștiință ca mine și voi dacă mai au îi faceți să o piardă! Zice râzând pe sub mustață bătrânul coțcar.
-N-avea grijă dumneata! Știm să ne purtăm singure de grijă! Răspund femeile scandalizate de glumele sale.
A început să mâne cele trei capre spre poteca ce ducea către podețul de lemn care traversa râul spre sat, cu Grivei pe urmele sale.

Vizualizări: 370

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Frumos, aici! Are continuare? :)

Nu are continuare. E o proză scurtă. Mulțumesc de popas și apreciere doamna Corina Militaru!

Ai imaginație și descrieri frumoase. Textul ar mai trebui puțin aranjat. Și eu am avut mult de învățat și încă mă simt novice. Nu caut neapărat greșeli, însă un text redactat corect - ortografic și gramatical, este mai bine primit de cititorii avizați. Îți sugerez să nu folosești repetiția, de exemplu: ”de dincolo” - apare de două ori în prima frază și de asemenea să fii mai atentă la virgule fiindcă apar erori; ”printre arbori lătrând îndârjit” - se înțelege că arborii latră. Cam atât, să nu fiu cârcotașă :)

Ghebele i le las lui Mihai, că-i pofticios :)

Cu drag!

mi-ai răsucit cuţitul în rană! că eu am fost la cules de ghebe şi una n-am găsit! of!!

Like!

Vă mulțumesc tuturor de popas și de frumoasele comentarii!Eu vă urez noroc tuturor care mergeți în pădure după  ghebe. profitați cât mai e liber încă culesul ghebelor  din pădure pe la noi și nu  se pun taxe și interdicții.ca în alte țări. În Italia spre exemplu trebuie să ai permis plătit și diploma de culegător și cunoscător altfel nu ai voie să le culegi când le găsești în pădure.  După lege se consideră contravenție și se amendează, la fel și cu ierburile medicinale.

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

Zile de naştere

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Utilizatorului Viorel Grădinariu îi place postarea pe blog vin ploile a lui petrut dan
cu 3 ore în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog rapsodie de Martie a utilizatorului Floare Arbore
cu 3 ore în urmă
bolache alexandru a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Haide a utilizatorului Răduță If. Toader
cu 3 ore în urmă
Utilizatorului bolache alexandru îi place postarea pe blog Haide a lui Răduță If. Toader
cu 3 ore în urmă
Lui Elisabeta Drăghici i-a plăcut videoclipul lui Grig Salvan
cu 4 ore în urmă
Lui Elisabeta Drăghici i-a plăcut videoclipul lui Grig Salvan
cu 4 ore în urmă
Lui Elisabeta Drăghici i-a plăcut videoclipul lui Grig Salvan
cu 4 ore în urmă
BOTICI GABRIELA a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog SONET LXXVII  (Mamă) a utilizatorului BOTICI GABRIELA
cu 6 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 8 ore în urmă
Lui Elena Lucia Spătariu Tudose i-a plăcut profilul lui petrut dan
cu 9 ore în urmă
Lui Elena Lucia Spătariu Tudose i-a plăcut profilul lui petrut dan
cu 9 ore în urmă
Elena Lucia Spătariu Tudose şi petrut dan sunt acum prieteni
cu 9 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Adam izgonitul a utilizatorului Mihai Katin
cu 10 ore în urmă
Postare de log efectuată de Mihai Katin
cu 10 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 10 ore în urmă
Mihai Katin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog SONET LXXVII  (Mamă) a utilizatorului BOTICI GABRIELA
cu 10 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Iarnă pentru Eminescu a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 11 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog De ziua prieteniei vă spun: Bună seara! a utilizatorului C.Titi Nechita
cu 11 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Remember Ion Lazăr da Coza („Definiție”) a utilizatorului Vasilisia Lazăr
cu 11 ore în urmă
C.Titi Nechita a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Mijesc albastre flori a utilizatorului gabriel cristea
cu 11 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor