Este anul de graţie 1914, 4 august.

Uşa grea, din lemn de stejar încrustat cu motive florale stilizate, se închide în urma mea cu un scâţâit prelung. Mă opresc câteva momente şi privesc în jur. Vacarmul acesteia înlocuieşte liniştea sălilor de clasă. Duduitul automobilelor se amestecă cu scrâşnetul roţilor unui camion, tropotele cailor înhămaţi la trăsuri şi vocile trecătorilor. Peste casele în stil austriac, în zare, se văd munţii Călimani, împodobiţi de păduri verzi.

Din clădirea ziarului “Adevărul năsăudean” se revarsă în stradă, o zbughesc în goană şi se împrăştie ca potârnichile vreo cinci, şase copii, fiecare cu câte un maldăr de ziare pe braţ. Strigătele lor mă împietresc pentru un moment: “război, a izbucnit războiul”. Trecătorii se opresc să cumpere ziarul. Fac şi eu la fel şi, sprijinit de peretele şcolii, citesc anunţul. Într-adevăr, s-a declanşat războiul!! De o lună trăim sub spectrul acestuia, de când Austro-Ungaria a atacat Serbia. Azi, Germania a invadat Belgia!  Mai spera oare cineva că lucrurile se vor rezolva pe cale paşnică? Eu unul da, aveam această speranţă în suflet!

Cu sufletul răvăşit, îmi îndrept paşii spre casă... Întins în pat, mă gândesc. Cine sunt? Ce mă aşteaptă? Ştiu cine sunt. Paul Drăgoi, am 24 de ani, sunt învăţător în Năsăud. Aici, unde a trăit Veronica Micle şi de unde au plecat George Coşbuc şi Vasile Rebreanu... Ce mă aşteaptă? Nu ştiu! Nu pot înţelege cum pot oamenii să se omoare între ei. De omorât se mai omoară ei, dar aşa izolat, unul din răbunare… altul din răutate…  Dar organizat? Să ştii că pleci să omori ca să nu fii tu omorât? Pentru ce? Ce am eu cu sârbul sau cu belgianul? Nimic! Nici el cu mine! Are şi el o drăguţă cum am şi eu…Eu o să plec la război, iar Mioara o să rămână aici! Ne iubim! Vrem să ne căsătorim! M-oi mai întoarce?

„Cioc, cioc” .

-         Intră.

Uşa se deschide şi intră unchiul Liviu. Este fratele mamei, stau la ei în gazdă, la el şi la tuşa Ana.

-         Paule, ai auzit?

-         Am auzit! De ce trebuie să ne batem? De ce se omoară oamenii între ei? Asta nu pricep! Şi de ce trebuie să mergem la război pentru ungur? Nu avem nimic cu sârbii, nici cu belgienii!

-         Aşa vor conducătorii de la Viena. Facem parte din Statul Austro-Ungar. Trebuie să ne supunem. Îmbracă-te, mergem la părintele Tudose!

Îmi schimb pantalonii şi îmi pun o cămaşă albă, proaspăt spălată de tuşa Ana. Miroase frumos, a levănţică!

La părintele Tudose mai găsim pe Titu Ionescu şi pe Nicu Diaconu. Pe masă este deja o carafă cu vin rubiniu, din via preotului. Primesc şi eu un pahar, pe care îl umplu cu băutura ce se aseamănă cu sângele gros al taurului.

-         Ileană, ia vezi tu de treburi prin curte!

Tuşa Ileana iese din casă fără nici un cuvânt. Noi ştim că de fapt dânsa stă de pază, dacă este vreun pericol intră în casă şi începe să ne bodogăne că nu mai terminăm cu băutura, că ne aşteaptă nevestele acasă...

Discutăm despre război.... Îmi spun şi eu părerea:

-     Noi suntem români, trăim aici de secole, de pe vremea dacilor, vorbim aceeaşi limbă, avem obiceiuri, tradiţii comune cu cei de dincolo de Carpaţi! Idealul nostru este să fim împreună cu cei de-o seamă nouă! Pentru asta au murit Horia, Cloşca şi Crişan! Strămoşii au avut o rază de speranţă la 1600, când Mihai Viteazul a unit cele trei ţărişoare. Dar a fost ucis! Asta nu înseamnă că trebuie să abandonăm lupta... Şi acum să luptăm împotriva fraţilor noştri?...

-         Vorba lungă, sărăcia omului! spune la un moment dat părintele. Să nu mai aruncăm vorbe-n vânt! Vom lupta în felul nostru! Pe mine şi pe Liviu nu ne-or lua la oaste, suntem deja bătrâni, dar voi trei, Paul, Titu şi Nicu, veţi primi rapid ordinele de încorporare. Întrebarea este: mergeţi la război? România acum este neutră, dar se aude că va intra în luptă alături de Antantă. Vreţi să luptaţi împotriva românilor, a neamului nostru?

-         Nu! răspundem toţi trei într-un glas.

-         Atunci, uitaţi la ce ne-am gândit. Treceţi la români!

Noi, cei trei, ne uităm prostiţi când la părintele Tudose, când la unchiul Liviu, când unul la altul.

-         Păi este pericol mare, dacă ne prind, ne ucid!

            -   Este! Dar în război nu este risc? Chiar mai mare? Acolo nu te apără decât Dumnezeu cel Mare şi Sfânt de gloanţe şi ghiulele! Noi avem legături, oameni care să vă conducă până la graniţă pe cărările de munte, neumblate decât de animale. Dacă ajungeţi dincolo, nu mai este nici o problemă! La Bucureşti îl căutaţi pe domnul Ardeleanu, la Ministerul Instrucţiunii Publice. Vă va ajuta. Românii ne primesc cu braţele deschise! Nu avem timp de gândire. Mâine îmi daţi răspunsul. Vă aştept la aceeaşi oră. Acum, hai să terminăm bărdaca asta, că se trezeşte licoarea şi este păcat!

Acasă discut în continuare cu unchiul Liviu şi cu tuşa Ana.

-         Şi ai mei ce or să zică?

-         Maică-ta şi cu taică-tău ştiu, sunt de acord să pleci. Nici ei nu vor să lupţi împotriva românilor. Am pleca şi noi, dar suntem bătrâni de acu.

Seara îi spun şi Mioarei ce intenţii am. Plânge, dar este de acord.

-         Să ne încredem în Dumnezeu, el este Mare şi Bun, îmi spune printre suspine, când ne luăm rămas bun. Eu te aştept, Paul!

Plec, tot întorcând capul, să o mai văd o ultimă dată. Aşa mi-a rămas în amintire, o fată năltuţă, blondă, în cadrul porţii, cu lăcrimile în ochi.

Abia am avut timp să-mi iau la revedere de la părinţi. Mi-am luat şi actele cu mine, în România mă voi prezenta la Ministerul Instrucţiunii Publice şi voi solicita un post de învăţător, conform pregătirii mele. Mama îmi pregătise şi o desagă cu de-ale gurii, care mi-au ţinut de foame patru zile cât a durat drumul.

Am plecat întâi la Sibiu, la un frate al tatălui meu, unchiul Vasile. Plecaseră şi Titu şi Nicu, fiecare pe alt drum. Nu era indicat să mergem în grup.

-         Bine ai venit, nepoate! Mă bucur că te-ai hotărât, că nu ne faci neamul de râs! Mâine dimineaţă plecăm cu carul la pădure, trebuie să aduc lemne pentru iarnă. Cine ştie ce o să fie? Tu ai să pleci cu pădurarul, este român de-al nostru, te va duce pe cărări numai de el ştiute.

Pădurarul, Petre pe numele lui, este un bărbat înalt şi trupeş, drept ca bradul, aspru la vorbă, dar bun la suflet. Şi iubitor de neam.

-   Nu-ţi fie teamă, nu eşti primul pe care îl trec graniţa! O mulţime nu vor să lupte împotriva românilor. Nimeni dintre cei conduşi de mine nu a fost prins. Pe unde vom merge, numai fiarele pădurii mai cunosc potecile! Dar drumul îl vom face pe jos. Este mai greu decât cu caii, dar mai sigur. Nu trebuie să ne ştie nici vântul, nici pământul!

Timp de trei zile am străbătut munţi şi văi, am trecut peste ape, pe unele le-am traversat cu piciorul, pe altele pe podeţe şubrede. Ziua umblam prin codrii întunecaţi, în care stejarii îşi uneau ramurile cu ulmii, formând adevărate bolţi, pe cărărui înguste, pe unde doar animalele treceau spre vadurile în care se adăpau. Noaptea dormeam în popasuri improvizate, ce abia reuşeau să ne apere de umezeala nopţii şi fiarele pădurii.

În amurgul celei de-a treia zile am ajuns aproape de liziera unei păduri.

-         Uite drumul acela! îmi arată Petre, printre copaci, un drum pietruit. Mai faci cincizeci de metri după ce ieşi din pădure  şi ajungi la postul de graniţă românesc. Eu de aici mă întorc la treba mea. Succes!

La vorbele lui, sufletul îmi este inundat de bucurie, dar şi de o mare tristeţe! Am reuşit, am ajuns între ai mei, dar am lăsat în urmă tot ce îmi este drag!

-         Nu ştiu cum să-ţi mulţumesc!

-         Nu este nevoie. Nu eşti primul şi nu o să fii ultimul pe care îl trec graniţa. Ne ajutăm unii pe alţii. Fac şi eu ce pot!

Stau în loc şi-l petrec cu privirea până se afundă în pădure, pe cărarea pe care abia ce am venit. Oare îl voi mai vedea vreodată? Nu cred.

La postul de frontieră prezint actele şi explic situaţia mea. Grănicerii mă iau în braţe şi mă sărută pe amândoi obrajii, apoi mă omenesc cu de-ale gurii.

-         Oi fi flămând, atâtea zile în pădure!

  ... Ajuns în Bucureşti, îl caut pe domnul Ardeleanu, la Ministerul Instrucţiunii Publice. Aflu că este Secretar de Stat. Mă primeşte cu aceeaşi bucurie şi îmi promite să mă ajute să primesc un post de învăţător în Dobrogea.

...Sunt de acu cinci ani de când m-am stabilit în satul de pe malul Dunării. Am vizitat şi Constanţa. Este frumos, dar nu-i ca la noi, în Ardeal. Aici peisajul este arid, doar Dunărea îşi îndreaptă, majestuoasă, apele spre Mare. Sunt alte obiceiuri, alte tradiţii.

...Războiul s-a terminat, apoi, la 1 Decembrie, a avut loc Marea Unire. Ardealul s-a alipit României. Cu vie emoţie am citit Declaraţia lui Vasile Goldiş, de la Alba Iulia. S-a realizat astfel visul de secole pentru care au luptat strămoşii noştri. Carpaţii nu mai sunt hotar, nu mai despart frate de frate.

Crăciunul l-am petrecut la Năsăud. Părinţii şi Mioara mă aşteptau. I-am întâlnit şi pe unchiul Liviu şi tuşa Ana, pe părintele Tudose, pe Titu şi Nicu.

La întoarcere am depus cerere de transfer. Mi s-a aprobat. Cum se termină anul şcolar, mă mut. Am fost primit bine în Dobrogea, am îndrăgit locurile şi oamenii, dar tot mai bine este acasă!

Vizualizări: 84

Răspunde la Aceasta

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Mica nuvelă tratează unitatea românilor în împrejurările tragice ale primului război mondial, români sub imperiul austro-ungar confruntaţi cu realităţile sociale. Războiul nu era al lor, al celor mărunţi şi mai ales al acelor din viţă românească. Unii au reuşit să se sustragă, să plece în Ţară, fără a se confrunta cu ocazia de a-şi omorâ confraţii... dar mulţi, nu. Şi au fost atât de mulţi morţi...

Acţiune textului tău ne spune despre patriotism, loialitate, despre un tânăr care a preferat să se înstrăineze, lăsând în urmă tot ce avea mai drag pentru a-şi dovedi ataşamentul faţă de neam.

Mica nuvelă îmi aminteşte de nuvelele lui Rebreanu, care a dezvăluit în scrierile sale dramatismul din mediul rural pus în faţa conflictelor din timpul aceluiaş război. Nu uit ''Dezertorul'' unde căprarul este obligat să-şi împuşte tovarăsul de război şi de copilărie, numai pentru că era evreu... Dar nu poate, îi dă posibilitatea să dezerteze. Însă şi evreul are demnitate şi aflat în faţa acestei trădări se spânzură...

Tragedii, orori ale războiului.

Am citit cu interes şi plăcere, Sofy!

Mulţumesc, Sofy!

    Frumos! O nuvela in care accentul cade pe actiune , desi nu identific un punct culminant.

O pagina din istorie, vazuta prin ochii unui om de rand. Se pune intrebarea, in ce masura razboaiele ne apartin noua, oamenilor de rand. Raspunsul este ca, suntem doar victimele orgoliilor celor ce ne conduc. Mi-a placut cum ai scris acest text. 

O mica observatie. Cineva mi-a atras atentia(si-i multumesc) ca folosesc prea mult cuvantul care, ceea ce dauneaza textelor. Am ajuns sa-i dau dreptate si incerc sa fiu atenta la acest lucru. Ai un pasaj(timp de trei zile...) unde-l folosesti excesiv. Tu hotarasti daca iti este de folos aceasta observatie.

Cu drag,

Dragă Gabriela, îţi mulţumesc pentru trecere şi pentru observaţie. Punctul culminant am vrut să fie declanşarea războiului şi hotărârea lui Paul de de a trece frontiera. Probabil că nu am accentuat suficient acest lucru. Voi lua în calcul. Îţi doresc un an 2013 cu bucurii, împliniri şi pace în suflet. Cu drag,

Gradinariu gabriela a spus :

    Frumos! O nuvela in care accentul cade pe actiune , desi nu identific un punct culminant.

Mulţumesc, Corina! ca de obicei, critici constructive, pentru asta sunt prietenii. Am recitit pasajul respectiv şi îţi dau dreptate. Voi reveni. Îţi urez ca noul an să fie plin de împliniri în toate planurile. Cu drag,

Corina Militaru a spus :

O pagina din istorie, vazuta prin ochii unui om de rand. Se pune intrebarea, in ce masura razboaiele ne apartin noua, oamenilor de rand. Raspunsul este ca, suntem doar victimele orgoliilor celor ce ne conduc. Mi-a placut cum ai scris acest text. 

O mica observatie. Cineva mi-a atras atentia(si-i multumesc) ca folosesc prea mult cuvantul care, ceea ce dauneaza textelor. Am ajuns sa-i dau dreptate si incerc sa fiu atenta la acest lucru. Ai un pasaj(timp de trei zile...) unde-l folosesti excesiv. Tu hotarasti daca iti este de folos aceasta observatie.

Cu drag,

dragele mele Corina şi Gabriela, am modificat. Încă o dată mulţumesc pentru sugestii.

Da! Imi place!

Cat despre multumiri, pentru asta sunt prietenii, nu?(hi,hi, te-am citat)

Cu drag,

Stefana Ivanescu a spus :

dragele mele Corina şi Gabriela, am modificat. Încă o dată mulţumesc pentru sugestii.

Mulţumesc, Helene! Şi ai dreptate cu documentarea, internetul să trăiască, plus amintirea celor citite în timp!

Helene Pflitsch a spus :

  Mi-a placut, din doua motive: 1. sa plasezi o povestire într-un timp și spațiu în care nu ai trăit îți cere documentare, mai ales că este vorba de o povestire istorică și 2. există acțiune.

 

  

Răspunde la discuţie

Despre

Ion Lazăr da Coza a creat această reţea Ning.

ATENȚIE!

Fiecare postare trebuie făcută în spaţiile special constituite pentru genurile literar/artistice stabilite. Postarea în alte locuri decât cele stabilite de regulile site-ului, atrage eliminarea postării de către membrii administraţiei, fără atenţionarea autorului! De exemplu, un eseu postat în spațiul prozei va fi șters. Pentru cele mai frecventate genuri, reamintim locațiile unde trebuie postate. Pentru a posta:

1. POEZIE, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

2. PROZĂ, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

3. ESEU, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

4. FOTOGRAFII, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

5. VIDEOCLIPURI, click AICI, apoi click pe ADĂUGARE!

Toate acestea le puteți accesa și din bara de sus a site-ului. Este admisă doar o postare pe zi, pentru fiecare secțiune, creație proprie. Folosirea diacriticelor este obligatorie. 

donații

Pentru cei care doresc să susțină acest site, DONAȚII la: 

RO45CECEB00008RON1057488

titular cont: LAZAR VASILISIA 

(CEC Bank)

*

Pentru acest an au donat:

Gabriela Raucă - 300 Euro

Monica Pester - 300 Lei

Nuța Crăciun - 220 Lei

Maria Chindea - 300 Lei

Tudor Cicu - 300 Lei

Elisabeta Drăghici - 200 Lei

Activitatea Recentă

Postare de log efectuată de BOTICI GABRIELA
cu 3 ore în urmă
Floare Arbore a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog tablou mirabil, multiform a utilizatorului Floare Arbore
cu 3 ore în urmă
Chris a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Erezia artei a utilizatorului Costel Zăgan
cu 5 ore în urmă
Utilizatorului Chris îi place postarea pe blog Erezia artei a lui Costel Zăgan
cu 5 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog vin ploile a lui petrut dan
cu 11 ore în urmă
Utilizatorului Vasile Burduşa îi place postarea pe blog o clipă ... a lui Elisabeta Drăghici
cu 11 ore în urmă
petrut dan a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog o clipă ... a utilizatorului Elisabeta Drăghici
cu 13 ore în urmă
Utilizatorului petrut dan îi place postarea pe blog o clipă ... a lui Elisabeta Drăghici
cu 13 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Povestea pietrei de leac a utilizatorului Monica Pester
cu 14 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Povestea pietrei de leac a utilizatorului Monica Pester
cu 15 ore în urmă
Monica Pester a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog Povestea pietrei de leac a utilizatorului Monica Pester
cu 15 ore în urmă
Utilizatorului Stanescu Valentin îi place postarea pe blog o clipă ... a lui Elisabeta Drăghici
cu 15 ore în urmă
Utilizatorului Elisabeta Drăghici îi place postarea pe blog tablou mirabil, multiform a lui Floare Arbore
cu 15 ore în urmă
Postare de log efectuată de Elisabeta Drăghici
cu 15 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog VALENTA iar echinocţiu a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 15 ore în urmă
Utilizatorului Elisabeta Drăghici îi place postarea pe blog vin ploile a lui petrut dan
cu 15 ore în urmă
Elena Lucia Spătariu Tudose a lăsat un comentariu pentru Vasilisia Lazăr
cu 15 ore în urmă
Lui Maria i-a plăcut profilul lui Elena Lucia Spătariu Tudose
cu 15 ore în urmă
Lui Maria i-a plăcut discuţia Pietre (de Ion Lazăr da Coza) a lui Vasilisia Lazăr
cu 15 ore în urmă
Stanescu Valentin a adăugat comentarii în legătură cu postarea de blog VALENTA culori în iarbă a utilizatorului Stanescu Valentin
cu 15 ore în urmă

Antologiile site-ului „ÎNSEMNE CULTURALE”

„Ecouri din viitor”, 2022 AICI

Atlasul cu diezi  2017 AICI

Autograf pentru m(â)ine  2013 AICI

© 2024   Created by Ion Lazăr da Coza.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor